لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

دو حزب پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی توافق کردند


بِلاوَل بوتو، پسر آصف علی زرداری و از رهبران حزب مردم پاکستان
بِلاوَل بوتو، پسر آصف علی زرداری و از رهبران حزب مردم پاکستان

دو حزب سیاسی بزرگ پاکستان روز سه‌شنبه پس از ده روز مذاکرات فشرده اعلام کردند که برای تشکیل یک دولت ائتلافی به توافق دست یافته‌اند.

توافق بین بِلاوَل بوتو، پسر آصف علی زرداری و از رهبران حزب مردم پاکستان٬ و حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) به بن بست انتخاباتی پس از انتخابات هشتم فوریه که در آن هیچ حزبی حائز اکثریت قاطع نشده بود، پایان می‌دهد.

بِلاوَل بوتو در یک کنفرانس خبری در کنار شهباز شریف در اسلام آباد اعلام کرد که در این دولت ائتلافی شهباز شریف نخست وزیر خواهد بود.

او همچنین گفت، براساس این توافق پدرش آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان خواهد شد.

شهباز شریف، برادر کوچکتر نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان، نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که دو حزب مردم پاکستان و حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) آرا لازم برای تشکیل دولت ائتلافی را در اختیار دارند.

به گزارش رویترز، در انتخابات اخیر حزب مسلم لیگ نواز ۷۹ کرسی کسب کرده و حزب مردم پاکستان نیز ۵۴ کرسی به دست آورده است و این دو حزب با ائتلاف قادرند که دولت آینده را تشکیل دهند چرا که بیش از نیمی از آرای مورد نیاز در پارلمان پاکستان با ۲۶۴ کرسی را کسب کرده‌اند.

در انتخابات اخیر پاکستان، نامزدهای مستقل که از پشتیبانی عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی برخوردار هستند، توانسته‌اند که ۹۳ کرسی را کسب کنند.

با این حال، عمران خان در پیامی مخالفت خود را با پیوستن طرفدارانش به ائتلاف با احزاب مسلم لیگ نواز و حزب مردم اعلام کرده بود.

انتخابات ایالتی و ملی در کشور پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۴۱ میلیون نفر روز پنجشنبه گذشته برگزار شد.

XS
SM
MD
LG