لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

حزب‌الله و نخست‌وزیر لبنان از احتمال پایان درگیری با اسرائیل خبر دادند


سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان
سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان

یک عضو ارشد حزب‌الله لبنان گفت این گروه مورد حمایت ایران زمانی حملات خود به اسرائیل را متوقف خواهد کرد که عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه متوقف شود و نخست‌وزیر لبنان هم درباره پایان تنش با اسرائیل ابراز امیدواری کرد.

از زمان شروع حملات اسرائیل به نوار غزه که در واکنش به حمله روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، تبادل آتش بین نيروهای حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در نوار مرزی تقریبا بدون وقفه ادامه داشته و یکی از کانون‌های احتمال گسترش جنگ در سطح منطقه قلمداد می‌شود.

حسن فضل‌الله، از اعضای ارشد حزب‌الله و عضو پارلمان لبنان، روز پنجشنبه ۱۰ اسفند در مراسم یادبود یک فرمانده میدانی اين گروه که چند روز پیش در حمله هوایی اسرائیل کشته شد، گفت:«جنگ در جنوب (لبنان) از یک سو با تجاوز به نوار غزه و از سوی دیگر با حفاظت از کشورمان ارتباط دارد. زمانی که اشغالگران تجاوز به غزه را متوقف کنند، نبرد در این جبهه متوقف خواهد شد چون یک جبهه حمایتی است.»

دو منبع مطلع از مواضع حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند اگر حماس با طرح جدید آتش‌بس موافقت کند، حزب‌الله حملات خود به خاک اسرائیل را متوقف خواهد کرد، مگر آن که ارتش اسرائیل به گلوله‌باران جنوب لبنان ادامه دهد.

حماس و حزب‌الله از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی است که مذاکرات در مورد جزئیات طرح جدید آتش‌بس ۴۵ روزه در غزه با حضور نمایندگان دو طرف در قطر ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ابراز امیدواری کرده که این آتش بس قبل از شروع ماه رمضان به اجرا درآید.

یوآ گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه اشاره کرد که این کشور برای تشدید حملات به حزب‌الله لبنان در صورت برقراری آتش‌بس در غزه برنامه‌ریزی کرده است.

او در عین حال، احتمال دستیابی به یک توافق دیپلماتیک برای تضمین شروط اسرائیل را رد نکرد.

شرط اصلی اسرائیل برای کاهش تنش در مرز با لبنان عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از مناطق نزدیک به نوار مرزی دو کشور است تا ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی که مجبور شده‌اند شمال این کشور را ترک کنند، بتوانند به محل سکونت خود بازگردند.

درگیری‌های پنج ماه اخیر بین ارتش اسرائیل و نیروهای حزب‌الله لبنان شدیدترین مورد از جنگ سال ۲۰۰۶ بین دو طرف است و تحت تاثیر آن ده‌ها هزار لبنانی ساکن جنوب این کشور نیز آواره شده‌اند.

حسن فضل‌الله گفت سخنان اخیر وزیر دفاع اسرائیل به معنای «ادامه حملات به لبنان است و نیروی مقاومت تمام تعرض‌ها به کشورش را دفع خواهد کرد.»

از سوی دیگر، نخست‌وزیر موقت لبنان روز پنجشنبه گفت توقف نبرد در نوار غزه اگر هفته آینده رخ دهد، مذاکرات غیرمستقیم برای پایان دادن به درگیری‌ها در امتداد مرز لبنان و اسرائیل را کلید خواهد زد.

نجیب میقاتی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت اطمینان دارد اگر اسرائیل آتش‌بس اعلام کند، حزب‌الله نیز همین کار را خواهد کرد و به پنج ماه حملات متقابل در دو سوی مرز پایان می‌دهد.

او با اشاره به احتمال رسیدن به توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه، تأکید کرد که در این صورت «چند هفته مذاکرات فشرده» در پیش خواهد بود تا «بتوانیم به آنچه آن را ثبات طولانی‌مدت در جنوب (لبنان) می‌خوانم، برسیم.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG