لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

سنتکام: موشک و پهپادهای شلیک شده حوثی‌ها به سمت ناو آمریکایی منهدم شدند


تظاهرات حوثی‌ها در حمایت از غزه.
تظاهرات حوثی‌ها در حمایت از غزه.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، سه‌شنبه ۱۵ اسفند از رهگیری و انهدام یک موشک بالستیک ضدکشتی و سه پهپاد که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن به سمت ناوشکن آمریکایی یواس‌اس کارنی در دریای سرخ شلیک شده بودند، خبر داد.

سنتکام می‌گوید این حملات بین ساعت سه تا پنج بعداز ظهر به وقت محلی روی دادند. طبق این گزارش، این حمله خسارت و آسیب جانی به همراه نداشت.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرد ساعاتی بعد نیروهای سنتکام در علمیاتی دفاعی، سه موشک ضد کشتی و سه شناور سطحی بدون‌سرنشین را منهدم کردند.

سنتکام تاکید کرد که این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

این در حالی است که یک سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران نیز در همین روز اعلام کرد که نیروهای این گروه به دو ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها در بیانیه‌ای در شبکه تلویزیونی المسیره گفت که در این حملات از «موشک‌های دریایی و پهپاد» استفاده شده است.

سنتکام روز گذشته اعلام کرد که حوثی‌های مورد حمایت ایران روز دوشنبه ۱۴ اسفند سه موشک بالستیک به سوی کشتی‌های عبوری شلیک کردند.

طبق این گزارش، حوثی‌ها ابندا بامداد دوشنبه یک موشک بالستیک ضد کشتی به جنوب دریای سرخ شلیک کردند اما این موشک به آب برخورد کرد و خسارتی به کشتی‌ها نرسید.

همچنین بنابر این گزارش، بعدازظهر دوشنبه نیز حوثی‌های مورد حمایت ایران دو موشک بالستیک ضد کشتی به سمت یک کشتی کانتینری متعلق به سوئیس که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد شلیک کردند.

یکی از موشک‌ها به کشتی اصابت کرد و باعث آسیب دیدگی شد اما به نوشته سنتکام، کسی آسیب ندید و کشتی بدون درخواست کمک به مسیر خود ادامه داد.

«پیچیده شدن میانجی‌گری»

در همین زمینه، هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز سه‌شنبه به شبکه العربیه گفت، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به دلیل حملات شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران که کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ، تلاش‌های میانجی‌گری سازمان بین‌المللی را در این کشور جنگ‌زده «پیچیده» کرده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تاکید کرد فضای «میانجیگری [در یمن] با توجه به تحولات اخیر در منطقه پیچیده‌تر شده است.»

XS
SM
MD
LG