لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

انتقاد مسکو از رزمایش بزرگ ناتو؛ «خود را برای درگیری بالقوه با روسیه آماده می‌‌کنند»


تصویری از رزمایش اخیر ناتو با همراهی سربازان لهستانی در شمال این کشور، مارس ۲۰۲۴
تصویری از رزمایش اخیر ناتو با همراهی سربازان لهستانی در شمال این کشور، مارس ۲۰۲۴

وزارت خارجه روسیه می‌گوید رزمایش‌های نظامی چهار ماهه اخیر ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه نشان می‌دهد که این ائتلاف خود را برای درگیری بالقوه با مسکو آماده می‌‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت در عین حال اتهامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، مبنی بر دست داشتن روسیه در حملات سایبری به کشورهای عضو این سازمان را رد کرد.

او خبرها در زمینه دست‌‌ داشتن روسیه در حملات سایبری علیه آلمان، جمهوری چک و لهستان را «اطلاعات نادرست» و «گمراه‌کننده» نامید که به ادعای او با هدف «منحرف کردن» اذهان عمومی از فعالیت‌های ناتو طرح شده است.

این ادعا در شرایطی بیان می‌شود که وزارت خارجه آمریکا هم جمعه شب روسیه را مسئول حملات سایبری «مخرب» علیه کشورهای اروپایی، از جمله آلمان و جمهوری چک دانست و این حملات را به شدت محکوم کرد.

روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت، پس از آن که آلمان اعلام کرد که بخش‌های دفاعی و هوافضای این کشور هدف حملات سایبری روسیه قرار گرفته و وزارت خارجه جمهوری چک نیز خبر مشابهی در این زمینه منتشر کرد، اتحادیه اروپا حمله سایبری روسیه به زیرساخت‌های این دو کشور را محکوم کرد.

با این حال در بیانیه وزارت خارجه روسیه بدون اشاره بیشتر به اتهامات علیه مسکو در زمینه حملات یادشده، آمده است: «این ناتو بود که با حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از اوکراین، جنگی ترکیبی با روسیه به راه انداخت.»

خانم زاخارووا تأکید کرد که رزمایش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه که به گفته او «بزرگ‌ترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد» است، نشان می‌دهد که این ائتلاف برای یک «درگیری جدی» با روسیه آماده می‌شود و کشورهای عضو ناتو از همه ابزارها از جمله سلاح‌های ترکیبی و متعارف علیه مسکو استفاده می‌کنند.

روابط روسیه و غرب پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۲۲، در خصمانه ترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر قرار گرفته است.

ناتو با اعلام آغاز یک سلسله رزمایش در ژانویه در نزدیکی مرزهای روسیه، تحت عنوان «مدافع ثابت‌قدم» اعلام کرد که ۹۰ هزار سرباز از ۳۲ کشور عضو این ائتلاف در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

این رزمایش که بزرگ‌ترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود قرار است تا آخر ماه جاری میلادی ادامه داشته باشد.

روسیه همان زمان اعلام کرد که این رزمایش‌ها نشانه «بازگشت» ناتو به نقشه‌های جنگ سرد است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که به ناتو مشهور است با ۱۲ عضو در سال ۱۹۴۹ میلادی در واکنش به ترس فزاینده از تهدید نظامی اتحاد جماهیر شوروی و برای دفاع از دموکراسی‌های اروپایی تأسیس شد.

بر اساس منشور این پیمان، حمله به یک عضو ناتو، حمله به همهٔ اعضای آن تلقی می‌شود و پاسخ نظامی تمام اعضا را در پی خواهد داشت.

تلاش‌های اصلی ناتو از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بر تقویت مرزها در نزدیکی روسیه و اوکراین متمرکز شده است تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را از هدف قرار دادن متحدان بعدی منصرف کند.

از سوی دیگر پوتین پیشتر گفته که یکی از دلایل حمله‌اش به اوکراین گسترش مرزهای ناتو به نزدیکی خاک روسیه بوده است.

او در عین حال هشدار داده که رویارویی روسیه و ناتو به رهبری آمریکا می‌تواند منجر به «جنگ جهانی سوم» شود.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG