لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

وزارت خارجه اوکراین از یک سخنگوی هوش مصنوعی رونمایی کرد


سخنگوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام «ویکتوریا شی»
سخنگوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام «ویکتوریا شی»

اوکراین روز چهارشنبه یک سخنگوی تولیدشده توسط هوش مصنوعی به نام «ویکتوریا شی» را معرفی کرد که قرار است از این پس بیانیه‌های رسمی را از طرف وزارت خارجه این کشور صادر کند.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که «برای اولین بار در تاریخ» از یک سخنگوی دیجیتال برای خواندن بیانیه‌های خود استفاده خواهد کرد اما افزود که متن بیانیه «همچنان توسط انسان‌ها نوشته می‌شود.»

«ویکتوریا شی» در مصاحبه با رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد گفت که فعالیت او «باعث می‌شود زمان بیشتری برای دیپلمات‌های انسانی فراهم شود تا خسته نشوند و کارهای مهم‌تری انجام دهند.»

او در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو اروپای آزاد که «چه کاری می‌توانی انجام دهی که انسان نمی‌تواند؟» گفت: «می‌توانم بدون نیاز به خوابیدن کار کنم که در زمان جنگ بسیار مفید است. من همچنین به بیش از ۳۰ زبان از رایج‌ترین زبان‌ها مسلط هستم، که کمتر سخنگویی چنین توانی را دارد. دائماً در حال یادگیری زبان‌های جدید هم هستم. و موضوع دیگر این‌که، من همیشه صبح‌ها ظاهری خوب دارم، زیرا شب‌ها تا دیروقت بیرون نمی‌روم.»

این سخنگوی مجازی افزود که «اگر می‌خواهیم در جنگ پیروز شویم، باید یک گام از نظر فناوری جلوتر باشیم.»

این سخنگو که کت و شلوار تیره بر تن دارد و قرار است در بخش خدمات کنسولی وزارت خارجه اوکراین فعالیت کند، در یک ویدئوی معرفی در شبکه‌های اجتماعی، خود را با عنوان «ویکتوریا شی»، یک «شخصیت دیجیتال» معرفی می‌کند. این شخصیت هنگام صحبت حرکات دست و سر خود را تکان می‌دهد.

ظاهر و صدای «ویکتوریا شی» از روی یک شخص واقعی به نام «روزالی نومبره» الگوبرداری شده است. روزالی نومبره، خواننده و شرکت‌کننده سابق در نسخه اوکراینی برنامه تلویزیونی «بچلر» (The Bachelor) است.

روزالی نومبره در شهر دونِتسک اوکراین که اکنون تحت کنترل روسیه است، به دنیا آمده است. حساب اینستاگرام او که ۵۴ هزار دنبال‌کننده دارد، بیشتر به بحث دربارهٔ کلیشه‌های مربوط به اوکراینی‌های چندنژادی یا روس‌زبان می‌پردازد.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که خانم نومبره بدون دریافت هزینه در این پروژه شرکت کرده است و تأکید کرد که شی و نومبره «دو شخص متفاوت» هستند و فقط شخصیت هوش مصنوعی بیانیه‌های رسمی را ارائه می‌دهد.

برای جلوگیری از جعل بیانیه‌ها، هر ویدئوی پخش بیانیه با یک کد کیوآر همراه خواهد بود که استفاده از آن به نسخه‌های متنی خود این بیانیه در وب‌سایت رسمی وزارتخانه می‌رسد.

اوکراین در جبهه جنگ، نسبت به روسیه از نیروی نظامی کمتری برخوردار است، اما در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی متعددی حاکی است که این کشور برای جبران این مسئله، به استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی چون هدف‌گیری دقیق‌تر اهداف نظامی و افشای راه‌های دور زدن تحریم‌های جهانی علیه روسیه روی آورده است.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد، گاردین، ایکانامیست؛ پ.پ / ف.دو
XS
SM
MD
LG