لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

فینال «یوروويژن»؛ سوئیس اول شد، اسرائیل پنجم


فینال مسابقات موسیقی یوروویژن ۲۰۲۴ شامگاه شنبه در میانه تظاهرات طرفداران فلسطین برگزار شد و «نیمو» نماینده سوئیس توانست مقام نخست این مسابقات را کسب کند.

ادن گولان، خواننده ۲۰ ساله و نماینده اسرائیل، که حضورش در یوروویژن با حاشیه و جنجال‌های گسترده‌ای همراه بود، با ترانه «طوفان» به مقام پنجم رسید.

گروه کرواسی توانست مقام دوم این مسابقات را کسب کند. اوکراین و فرانسه نیز سوم و چهارم شدند.

گزارش‌ها حاکی است که«نیمو» با ترانه «کد» و اجرای خیرکننده خود توانست مقام نخست را کسب کند. او نخستین فرد با هویت جنسیتی غیردوگانه است که در مسابقات یوروویژن اول می‌شود. هویت جنسی غیر دوگانه به کسانی گفته می‌شود که خود را در چارچوب‌ها و دوگانه جنسیتی زن و مرد منحصر نمی‌دانند.

این رپر ۲۴ ساله سوئیسی در سال ۱۹۹۹ در شهر کوچک بیل، در سوئیس به دنیا آمد.

او پس از برگزاری مراسم فینال در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص حاشیه پیش آمده در این دوره از یوروویژن گفت: «تمام این تجربه‌ای واقعاً پرتنش بود و فضای خوشایندی نبود. اتفاقات زیادی وجود داشت که به نظر نمی‌رسید همه آنها برمبنای عشق و اتحاد باشد و من را واقعاً ناراحت کرد.»

این رپر سوئیسی اضافه کرد: «من واقعاً امیدوارم که یوروویژن بتواند در آینده به دفاع از صلح و عشق ادامه دهد و فکر می‌کنم که همچنان به کار زیادی نیاز است.»

برگزارکنندگان یوروویژن که همیشه کوشیده‌اند که این رویداد سالانه موسیقی را در فضایی غیرسیاسی برگزاری کنند، امسال با درخواست برای حذف ادن گولان، نماینده اسرائیل در این مسابقات روبروشدند. اما برگزارکنندگان ضمن مخالفت با این درخواست‌ها٬ از نماینده اسرائیل خواستند شعر ترانه خود را تغییر دهد.

ادن گولان پس تغییر شعر ترانه خود اجازه یافت در این مسابقات شرکت کند. اما اعتراضات ادامه یافت.

ساعاتی پیش از آغاز فینال یوروویژن ۲۰۲۴ ٬ هزاران معترض به جنگ غزه و حضور نماینده اسرائیل در مسابقات موسیقی یوروویژن روز شنبه در نزدیکی محل برگزاری این مسابقات در شهر مالمو سوئد دست به تظاهرات زدند.

فینال مسابقات یووویژن ساعت ۷ عصر به وقت محلی آغاز شد. در همین حال تصاویری از بازداشت گرتا تونبرگ، فعال محیط‌زیست در این تجمع توسط پلیس منتشر شده است.

شهر مالمو سوئد از آغاز این مسابقات شاهد تظاهرات معترضان به حضور نماینده اسرائیل بود.

در همین حال، مخالفان جنگ غزه شنبه در میدان مرکزی شهر مالمو سوئد تجمع کردند، آنها پرچم فلسطین در دست داشتند و شعار سر می‌دادند: « اتحاد با نسل کشی از طریق یوروویژن» - که نوعی برگرفته از شعار این مسابقات است. شعار رسمی مسابقه «اتحاد از طریق موسیقی» است.

پلیس سوئد اعلام کرد که روز شنبه بین ۶ تا ۸ هزار نفر در اعتراض به حضور نماینده اسرائیل در مسابقات یوروویژن در شهر مالمو دست به تظاهرات زدند.

شصت و هشتمین دور از رقابت‌های یوروویژن که یکی از بزرگترین رویدادهای موسیقی جهان است در حالی از ۴ ماه می در مالمو سوئد آغاز به کار کرد که گروهی از حامیان فلسطین خواستار تحریم این مسابقات به دلیل شرکت نماینده‌ای از اسرائیل بودند .

از دیگر سو شرکت کنندگانی از دانمارک، فنلاند، ایرلند، لیتوانی، نروژ، پرتغال، سن مارینو، سوئیس و بریتانیا در ماه مارس فراخوانی را برای آتش بس در غزه امضا کردند.

خانم گولان روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه «آر‌تی‌ای »‌ایرلند گفت:«من افتخار می کنم که امسال نماینده کشورم در این مسابقاتم و از حمایت و عشق برخوردار هستم.»

XS
SM
MD
LG