لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

پوتین و زلنسکی پیشنهاد مکرون برای آتش‌بس در جریان بازی‌های المپیک را رد کردند


مشعل المپیک تابستانی پاریس، روز جمعه به تولوز در جنوب غربی فرانسه رسید
مشعل المپیک تابستانی پاریس، روز جمعه به تولوز در جنوب غربی فرانسه رسید

روسای جمهور روسیه و اوکراین که بیش از دو سال است در جنگ هستند پیشنهاد فرانسه برای آتش‌بس در جریان المپیک ۲۰۲۴ را که در پاریس برگزار می‌شود رد کردند.

ولودیمیر زلنسکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که آتش‌بس در جریان این بازی‌ها «تنها به روسیه در انتقال نیروها و تجهیزات خود کمک می‌کند».

بازی‌های المپیک تابستانی امسال از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت (۵ تا ۲۱ مرداد) در پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار می‌شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه ماه‌ها پیش گفته بود که قصد دارد از روسیه بخواهد تا در جریان المپیک تابستانی ۲۰۲۴، در اوکراین آتش‌بس اعلام کند.

سنت «آتش‌بس المپیک» به توقف و ترک مخاصمه در بازه هفت روز پیش از آغاز و هفت روز پس از پایان بازی‌های المپیک اطلاق می‌شود تا در این دوره زمانی ورزشکاران بتوانند در شرایط امن در مسابقات حاضر شده و سپس به کشورشان بازگردند.

با این حال به گفته رئیس جمهور اوکراین، او در پاسخ به درخواست مکرون پاسخ داده است: «چه کسی می تواند تضمین کند که روسیه از این زمان برای آوردن نیروها و تجهیزات سنگین خود به خاک ما استفاده نخواهد کرد؟»

او با بیان این که «ما به پوتین اعتماد نداریم»، تأکید کرده که «ما با هرگونه آتش‌بس که به نفع دشمن باشد مخالفیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت، اعلام کرد که مسکو از ایده آتش‌بس در جریان بازی‌های تابستان امسال در پاریس حمایت نخواهد کرد.

پوتین که به چین سفر کرده، با تأیید اصل کلی «آتش‌بس المپیک» به عنوان اصلی «بسیار درست» افزود: «اما امروز مسئولان بین‌المللی ورزش خودشان اصول منشور المپیک را رعایت نمی‌کنند.»

او سازمان‌های ورزشی را متهم کرد که «اجازه نمی‌دهند ورزشکاران ما با پرچم و موسیقی ملی ما، سرود ما در مسابقات شرکت کنند».

اشاره او به اعلام کمیته بین‌المللی المپیک در آخرین‌ روز از اسفند سال ۱۴۰۲ مبنی بر ممنوعیت شرکت ورزشکاران اهل روسیه و بلاروس در رژه سنتی ورزشکاران در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس است.

کمیته بین‌المللی المپیک در اطلاعیه خود افزوده بود آن دسته از ورزشکاران اهل روسیه و بلاروس که حضور آنها در مسابقات المپیک به عنوان ورزشکاران «بی‌طرف» تائید شده است، می‌توانند به اشکال دیگر، از جمله تماشای برنامه، مراسم افتتاحیه را تجربه کنند.

بر اساس روش گزینش این کمیته برای ورزشکاران اهل روسیه و بلاروس که امکان شرکت آنها در مسابقات به عنوان ورزشکاران بی‌طرف را فراهم می‌کند، آنها حق ندارند به شکل علنی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دفاع کنند و با نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی نیز نباید هیچ‌ گونه ارتباطی داشته باشند.

امانوئل مکرون پیش از طرح ایده خود در روز جمعه مبنی بر «آتش‌بس المپیک به طوری که روسیه عملیات فعلی خود را در اوکراین متوقف کند»، از شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به‌ دلیل حمایت از پیشنهاد آتش‌بس در همه درگیری‌ها، از جمله اوکراین، در جریان المپیک پاریس تشکر کرده بود.

بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی المپیک به احتمال فراوان حدود ۳۶ ورزشکار از روسیه و حدود ۲۲ ورزشکار از بلاروس تحت عنوان ورزشکار بی‌طرف در مسابقات المپیک پاریس شرکت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG