لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

۱۰ کشته در حملات مسکو به خارکیف؛ حمله اوکراین به زیرساخت‌های روسیه


محل اصابت موشک روسیه در خارکیف
محل اصابت موشک روسیه در خارکیف

همزمان با اعلام کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در حملات هوایی روسیه به یک مکان تفریحی در شهر خارکیف اوکراین، پهپادهای اوکراینی یک پالایشگاه و پایگاه هوایی روسیه را مورد هدف قرار دادند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت از قول منابع رسمی اوکراینی گزارش داد که شامگاه گذشته پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه نفتی روسیه و پایگاه نظامی هوایی این کشور در منطقه کراسنودار حمله کردند.

این گزارش می‌افزاید این دومین حملات پهپادی سرویس امنیت اوکراین به فرودگاه نظامی کوشچوسکا و پالایشگاه اسلوفیانسک در سه هفته گذشته است.

منبع اوکراینی به رویترز گفته است که فرودگاه نظامی کوشچوسکا میزبان ده‌ها جنگنده روسی است.

مقامات روسی روز یکشنبه تایید کردند که اوکراین ۹ موشک ساخت آمریکا را به سمت کریمه شلیک کرده و در یک حمله بزرگ با حداقل ۶۰ پهپاد به مناطق مختلف روسیه از جمله یک پالایشگاه نفت در جنوب روسیه حمله کرده‌اند که فعالیت آن را متوقف کرده است.

مقام‌های روسیه می‌گویند پالایشگاه اسلوفیانسک با شش پهپاد هدف حمله قرار گرفته است.

در این میان مقامات محلی اوکراین از دو حمله گسترده روسیه به یک منطقه تفریحی در خارکیف خبر داده و گفته‌اند در این حملات دست‌کم ۱۰ نفر از جمله یک زن باردار کشته شده و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

روسیه طی روزهای گذشته حملات به خارکیف را شدت بخشیده و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۸ اردیبهشت ادعا کرد هدف پیشروی ارتش این کشور در شمال شرقی اوکراین و منطقه خارکیف، ایجاد یک «منطقه حائل» برای حفاظت از خاک روسیه در برابر حملات کی‌یف است.

اولین حمله روز یکشنبه در یک منطقه تفریحی در خارج از خارکیف پنج کشته و ۱۶ زخمی بر جای گذاشت، در حالی که پنج نفر دیگر در دو روستا در ناحیه کوپیانسک کشته و ۹ نفر زخمی شدند.

اوکراین پیشروی نیروهای روسی در خارکیف را تایید کرده و از متحدان غربی خود درخواست کمک‌های نظامی بیشتر کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه بار دیگر از متحدان غربی خواست تا سیستم‌های دفاع هوایی بیشتر را برای محافظت از خارکیف و سایر شهرها به کی‌یف ارسال کنند.

زلنسکی طی پیامی در در تلگرام گفت: «جهان می‌تواند ترور روسیه را متوقف کند و برای انجام این کار، باید بر فقدان اراده سیاسی در میان رهبران غلبه کرد».

یاروسلاو تروفیمکو، بازرس پلیس در اداره پلیس خارکیف، با اشاره به حملات روسیه و کشته شدن ۱۰ نفر گفت اینجا هیچ سرباز اوکراینی حضور نداشت، قرار بود مردم عادی روز یکشنبه به این محل برای استراحت و تفریح کودکان بیایند و از یک زندگی عادی لذت ببرند، اما نیروهای روسی طی ۲۰ دقیقه دو بار مردم عادی را هدف حمله قرار دادند.

XS
SM
MD
LG