لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

حمایت فرانسه، بلژیک و اسلوونی از صدور حکم جلب دیوان لاهه برای رهبران اسرائیل و حماس


ساختمان دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه
ساختمان دیوان کیفری بین‌المللی در شهر لاهه

دولت‌های فرانسه، بلژیک و اسلوونی با صدور بیانیه‌ای از درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم جلب رهبران اسرائیل و حماس حمایت کردند.

این در حالی است که دولت‌های اسرائیل و آمریکا به شدت این اقدام را محکوم کرده‌اند.

کریم خان، دادستان ارشد این دیوان روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و سه نفر از رهبران ارشد گروه حماس، یحیی سنوار، رهبر این گروه در نوار غزه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی و محمد ضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) را به ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

هر چند اسرائیل عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست و نخست‌وزیر و وزیر دفاع اين کشور با احتمال بازداشت سریع روبرو نیستند ولی درخواست دادستان اين ديوان ضربه بزرگی به اسرائیل تلقی می‌شود و انزوای بین‌المللی آن به دلیل جنگ در غزه را تشدید خواهد کرد.

در یک رویداد دیگر به گفته نهادهای بهداشتی فلسطینی روز سه‌شنبه در حمله اسرائیل به نقطه‌ای در جنین، واقع درکرانه باختری، که گفته می‌شود مخفیگاه شبه‌نظامیان فلسطینی بوده دست‌کم هفت نفر کشته و چندین نفر مجروح شده اند.

از اوایل سال گذشته میلادی و بخصوص پس از شروع جنگ در نوار غزه حملات اسرائیل به کرانه باختری و درگیری‌های مسلحانه در این منطقه افزایش یافته است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، روز سه‌شنبه تصميم دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت او و نخست وزیر اسرائیل و همینطور رهبران حماس را به‌شدت محکوم کرد.

آقای گالانت گفت کریم خان با این اقدام که آن را «انزجا‌ر‌آور و نفرت انگیز» توصیف کرد، حماس و اسرائیل را در یک ردیف قرار داده است. او خاطر نشان کرد که اسرائیل عضو این دیوان نیست و اختیارات قضایی آن را به رسمیت نمی‌شناسد و تأکید کرد که کشورش حق دفاع از خود دارد.

یوآو گالانت افزود: «اقدام دادستان با هدف محروم کردن کشور اسرائیل از حق دفاع از خود و آزاد کردن گروگان‌ها در غزه باید به شکل قاطعانه‌ای رد شود.»

عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه در واکنش به حمله غافلگیرانه گروه حماس به خاک آن کشور در ۱۵ مهر آغاز شد.

در حمله حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده و حدود ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

براساس آمارهای وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است، بر اثر حملات اسرائیل دست کم ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده اند که اکثر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل در هفت ماه گذشته دست کم ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه چند بار مجبور شده‌اند محل زندگی و یا پناهگاه خود را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG