لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

سه مُبلغ مسیحی شامل بستگان یک نماینده مجلس ایالتی آمریکا در هائیتی کشته شدند


 هنوز بخش‌های گسترده‌ای از پایتخت آشوب‌زده هائینی در کنترل باندهای مسلح است
هنوز بخش‌های گسترده‌ای از پایتخت آشوب‌زده هائینی در کنترل باندهای مسلح است

یک گروه مُبلغان مذهبی مسیحی که مرکز آن در ایالت اوکلاهاما آمریکا است، خبر داد که سه عصو این گروه در هائیتی به کمین گروه‌های مسلح تبهکار افتاده و کشته شده‌اند.

براساس بیانیه‌ای که روز جمعه چهارم خرداد در صفحه فیسبوک این گروه منتشر شده است، پنجشنبه شب به وقت محلی، سه مبلغ مذهبی که در خانه‌ای پناه گرفته بودند بر اثر تیراندازی باندهای مسلح به سوی ساکنان این خانه کشته شدند.

دولت هائیتی از چند ماه پیش به دلیل شورش باندهای مسلح، تسلط خود بر این کشور را از دست داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اخیرا هشدار داد که هائیتی با تبدیل شدن به یک کشور بدون حکومت فاصله چندانی ندارد.

این در حالی است که اواخر فروردین ماه اعلام شد در پی آشوب‌ها و استعفای نخست‌وزیر این کشور، یک شورای انتقالی برای پر کردن خلأ قدرت و سامان دادن به نظم عمومی تشکیل شده است.

فرودگاه بین‌المللی در پورتو پرنس، پایتخت هایئتی، پس از حدود سه ماه تعطیلی به دلیل ناامنی و خشونت‌های مسلحانه چند روز پیش فعالیت خود را از سر گرفت، ولی هنوز بخش‌های گسترده‌ای از پایتخت در کنترل باندهای مسلح و مهمترین بندر هائیتی تعطیل است.

بن بیکر، نماینده مجلس ایالتی میزوری، گفت دخترش ناتالی لوید و دامادش دیوی لوید که به عنوان مبلغان مذهبی تمام‌وقت کار می‌کردند، در این حادثه کشته شده‌اند.

دیوی لوید پسر دیوید و آلیسیا لوید، بنیانگذاران این گروه از مبلغان مذهبی مسیحی، بود که فعالیتش را از سال ۲۰۰۰ آغاز کرده است.

هویت سومین مبلغ مذهبی که در این حادثه کشته شده هنوز اعلام نشده است.

دفتر مبلغان مذهبی در هائیتی گفت زوج کشته شده هنگام خروج از یک کلیسا به کمین سه وانت پر از اعضای باندهای مسلح افتادند.

به گفته این دفتر، افراد مسلح دیوی لوید را به یک خانه برده، دست‌های او را بسته و به شدت کتک زدند. همزمان وانت و وسایل آن‌ها را با خود بردند.

بیانیه این دفتر افزود: «مدتی بعد یک گروه مسلح دیگر از راه رسید. آن‌ها ادعا کردند که می‌خواهند ببیند چه اتفاقی افتاده و قصد دارند کمک کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هیچکس نمی‌داند در آن لحظات چه اتفاقی افتاد ولی تیراندازی روی داد و یکی از افراد این گروه به ضرب گلوله کشته شد و همه آن‌ها حالت تهاجمی گرفتند.»

ناتالی و دیوی لوید و مبلغ مذهبی سوم که او را به نام جود می‌شناختند، با تلفن ماهواره‌ای با رهبران گروه تماس گرفته و گفتند جانشان در خطر است.

XS
SM
MD
LG