لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

«توقف» پیشروی روسیه در خارکیف؛ گروه هفت برای استفاده از دارایی‌های مسکو تصمیم می‌گیرد


ولودیمیر زلنسکی با شماری از خبرنگاران از جمله روزنامه‌نگاران بخش قرقیزستان رادیو اروپای آزاد گفتگو می‌کند، خارکیف، جمعه ۴ خرداد
ولودیمیر زلنسکی با شماری از خبرنگاران از جمله روزنامه‌نگاران بخش قرقیزستان رادیو اروپای آزاد گفتگو می‌کند، خارکیف، جمعه ۴ خرداد

همزمان با اعلام ارتش اوکراین مبنی بر متوقف‌ کردن پیشروی نیروهای روسیه در منطقه خارکیف، قرار است وزرای دارایی گروه هفت درباره استفاده از دارایی‌های مسدودشده مسکو به نفع کی‌یف تصمیم‌گیری کنند.

ارتش اوکراین اعلام کرده نیروهایش مانع پیشروی روسیه در شمال شرقی منطقه خارکیف شده‌اند و اکنون در حال «ضد حمله» هستند.

در بیانیه ارتش اوکراین که روز جمعه، چهارم خرداد، منتشر شده، با این حال این هشدار هم مطرح شده که مسکو قصد دارد حملات خود به سایر بخش‌های منطقه جنگی را تشدید کند.

نیروهای اوکراین از دهم ماه مه، دو هفته پیش، با حملات تازه هزاران سرباز روسیه مواجه شده‌اند و با یک حمله زمینی تازه در منطقه خارکیف مبارزه می‌کنند.

روسیه در ماه مه بزرگ‌ترین پیشروی ارضی خود را در ۱۸ ماه گذشته در اوکراین انجام داده است.


الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش اوکراین در شبکه‌های اجتماعی نوشته علیرغم موفقیت اولیه، «دشمن کاملاً در نبردهای خیابانی گرفتار شده و تلفات بسیار زیادی در واحدهای تهاجمی متحمل شده است.»

او با این حال هشدار داد که وضعیت در جبهه شرقی آشفته است؛ جایی که روسیه اعلام کرده نیروهایش در دو هفته گذشته به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، نیز روز جمعه از منطقه خارکیف بازدید کرد تا در مورد نبرد برای ووچانسک، شهری که کمتر از پنج کیلومتر با مرز فاصله دارد، با نیروهای ارشد نظامی گفت‌وگو کند.

روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به نزدیکی شهر باخموت در منطقه دونتسک در شرق اوکراین حمله کرده و حمله به شمال شرق اوکراین را برای ایجاد یک «منطقه حائل» در امتداد مرز برای جلوگیری از حملات آتی کی‌یف به خاک خود آغاز کرده است.

همزمان با ادامه نبرد میان روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود هفت وزیر دارایی کشورهای صنعتی جهان روز شنبه، پنجم خرداد، بر سر طرحی گسترده برای استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به نفع اوکراین توافق کنند.

در صورت این توافق، راه برای توافق احتمالی میان رهبران این گروه در ماه آینده هموار می‌شود.

با آن که هر توافقی مستلزم تایٔید رهبران گروه هفت است که نشست‌شان ماه آینده برگزار می‌شود، ناظران معتقدند توافق اولیه در این زمینه می‌تواند در روز شنبه هم انجام شود.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه گفته هدف وزرا «در اصل، دستیابی به یک توافق سیاسی» است.

چالش یافتن منابع مالی بیشتر برای اوکراین در حالی که این کشور با پیشرفت‌های ارضی جدید روسیه پس از بیش از دو سال جنگ مبارزه می‌کند، بر نشست وزرای دارایی ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان در شمال ایتالیا سایه انداخته است.

سه مقام آمریکایی نیز روز پنج‌شنبه به رویترز گفته بودند که ایالات متحده در حال آماده‌سازی بسته کمک نظامی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار برای اوکراین است.

پائولو جِنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا، نیز با ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ گفته که در مذاکرات درباره استفاده از سود دارایی‌های مسدودشده روسیه «همگرایی مثبتی» وجود دارد.

در سال جاری میلادی، درخواست‌ها در غرب برای ایجاد صندوقی برای اوکراین با استفاده از میلیاردها دلار در حساب‌های بانکی، سرمایه‌گذاری و سایر دارایی‌های مسدود شده از زمان تهاجم روسیه به این کشور در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG