لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

وکیل ماشالله کرمی صدور حکم «زندان و ضبط اموال» برای موکلش را تأیید کرد


ماشالله کرمی، در کنار تصاویری از پسرش محمدمهدی کرمی، معترض اعدام شده (سمت چپ) و محمد حسینی، دیگر معترض اعدام شده (سمت راست)
ماشالله کرمی، در کنار تصاویری از پسرش محمدمهدی کرمی، معترض اعدام شده (سمت چپ) و محمد حسینی، دیگر معترض اعدام شده (سمت راست)

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل دادگستری، از محکومیت موکلش ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، معترض اعدام شده، به شش سال حبس و ضبط اموالی که از کمک‌های مردمی تهیه شده خبر داد.

آقای شریف‌زاده اردکانی این خبر را روز شنبه پنجم خرداد ماه، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، توئير سابق منتشر کرده و توضیح داده است که این حکم بابت اتهام‌ «اجتماع و تباني و فعالیت تبلیغی» برای آقای کرمی صادر شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، با توجه به رسیدگی دو عنوان اتهامی دیگر در دادگاه کیفری ۲، دادگاه انقلاب «صلاحیت صدورحکم ضبط اموال» را ندارد و تاکید کرده که به دلیل «ایرادات حقوقی» به این حکم اعتراض خواهند کرد.

اول خردادماه، منابع حقوق بشری از محکومیت ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، معترض اعدام شده، به شش سال حبس خبر داده بودند اما علی‌ شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشالله کرمی، اعلام کرد که حکم دادگاه انقلاب هنوز به او ابلاغ نشده است.

وب‌سایت هرانا، اعلام کرده بود بر اساس حکمی که توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج صادر و در زندان به آقای کرمی ابلاغ شده، پنج سال از مجموع حکم این پدرِ دادخواه، بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و یک سال دیگر مربوط به اتهام «تبلیغ علیه نظام» است.

با این وجود علی شریف‌زاده اردکانی وکیل آقای کرمی، در شبکه ایکس اتهام «کلاهبرداری» برای موکلش را رد کرد و نوشت: «دو اتهام پولشویی و تحصیل مال از طریق نامشروع در دادگاه کیفری ۲ نظرآباد در حال رسیدگی میباشد و حکمی صادر نشده است.»

محمدمهدی کرمی یکی از ۹ نفری بود که جمهوری اسلامی در ارتباط با اعتراضات سال ۱۴۰۱ اعدام کرده است.

او دی ماه ۱۴۰۱، در پرونده موسوم به «قتل بسیجی روح الله عجمیان» اعدام شد.

محمد قبادلو، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، مجید کاظمی و میلاد زهره‌وند هشت نفر دیگر بودند.

ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به زندان مرکزی کرج منتقل شد.

ماشالله کرمی به دلیل انتشار مداوم تصاویری از حضور بر آرامگاه پسرش و همچنین محمد حسینی، دیگر معترض اعدام شده در پرونده قتل روح‌الله عجمیان، به یکی از نمادهای خانواده‌های دادخواه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG