لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

تقدیر بایدن از نقش نیروهای آمریکایی در دفع حمله ایران به اسرائیل


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه پنجم خرداد در سخنرانی خود در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت ایالت نیویورک، از نقش نیروهای نظامی آمریکا در دفع حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل تقدیر کرد.

آقای بایدن که در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان آکادمی نظامی وست پوینت صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «در مواجهه با حمله بی‌سابقه اخیر ایران، ما شرکا و حتی کشورهای عرب را گرد هم آوردیم تا این حمله مداوم را دفع کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران، شامگاه شنبه، ۲۵ فروردین، در واکنش به حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، حریم هوایی اسرائیل را هدف پهپادها و موشک‌های خود قرار داد.

مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که در جریان این حمله، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک از ایران، عراق و یمن به سمت این کشور پرتاب شد که بیش از ۲۰۰ موشک آن از نوع بالیستیک و کروز بود و از خاک ایران پرتاب شد.

جو بایدن در ادامه اضافه کرد ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، فرماندهی عملیات مقابله با حمله ایران را برعهده داشت و با او به طور مستقیم در تماس بود.

رئیس جمهور آمریکا از ژنرال اریک کوریلا و نیروهای مشترک آمریکا که از دریا و زمین توانستند در واکنشی سریع حمله ایران را دفع کنند، تقدیر کرد.

جو بایدن گفت: «به لطف عملیات مشترک نیروها و کیفیت نیروهای ما، ۹۹ درصد موشک و پهپادهای ایران به اهداف خود نرسیدند.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: ما به سرعت حمله‌ای را دفع کردیم که می‌توانست یک حمله ویرانگر باشد و سپس اقدامات برای کاهش تنش را انجام دادیم.

جو بایدن در ادامه ضمن تاکید بر عزم آمریکا برای مقابله با هر تهدیدی، به حمله پهپادی شبه نظامیان مورد حمایت ایران به یک پایگاه نظامی آمریکا در اردن اشاره کرد که سه کشته برجای گذاشت.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که هر حمله‌ای که علیه نیروهای این کشور انجام شود، به آن پاسخ قاطع داده خواهد شد.

جو بایدن گفت: در زمانی که سه نظامی ما در در یک پایگاه در شرق اردن کشته شدند، در پاسخ ما ده‌ها حمله موفقیت آمیز علیه نیروهای نیابتی ایران انجام دادیم.

حمایت از اوکراین

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی بر عزم ایالات متحده برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه تاکید کرد.

جو بایدن تصریح کرد که هیچ نیروی آمریکایی در حال حاضر در کنار اوکراین در حال جنگ نیست و مصمم است که چنین وضعیتی را حفظ کند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «با قدرت در کنار اوکراین ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد.»

کنگره آمریکا ی آمریکا اوایل اردیبهشت سال جاری بستهٔ ۹۵ میلیارد دلاری کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد. بیش از ۶۰ میلیارد دلار از این کمک‌ها به اوکراین اختصاص دارد.

پس از ۲۵ ماه از یورش روسیه به اوکراین، نظامیان روس اکنون ۱۸ درصد از خاک اوکراین را در اشغال خود دارند.

XS
SM
MD
LG