لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

آمریکا ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را «لغو» می‌کند


روزنامه فایننشال تایمز از قول منابع آگاه گزارش داده است که انتظار می‌رود آمریکا به زودی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را «لغو» ‌کند.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۶ خرداد منتشر شده، لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان در هفته‌های آینده انجام خواهد شد.

یک منبع آگاه به این روزنامه بریتانیایی گفته است دولت جو بایدن پیشتر به اطلاع عربستان رسانده که برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی این کشور آماده می‌شود.

دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ بلافاصله بعد از روی کار آمدن، موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه حملات ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن و تلفات سنگین غیرنظامیان، همچنین قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان، در کنسولگری ریاض در استانبول در سال ۲۰۱۸ اتخاذ کرد.

یکی از اقدامات سخت‌گیرانه دولت جو بایدن، اعمال محدودیت فروش برخی تسلیحات به عربستان بود.

آمریکا برای دهه‌ها بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات نظامی عربستان بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی به انعقاد مجموعه‌ای از توافقات در زمینه انرژی هسته‌ای، همکاری‌های امنیتی و دفاعی، بسیار نزدیک هستند.

همه این موارد جزو یک توافق گسترده تر دوجانبه در جهت عادی‌سازی روابط ریاض با اسرائیل است.

البته فایننشال تایمز می‌نویسد لغو ممنوعیت صادرات تسلیحات تهاجمی ارتباطی با عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان ندارد.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ نیز از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

بلومبرگ نیمه اردیبهشت امسال نوشته بود این توافق، تضمین‌های امنیتی قابل توجهی در اختیار عربستان قرار خواهد داد و همچنین چارچوبی برای احتمال عادی‌سازی در رابطه آتی عربستان و اسرائیل ارائه می‌کند.

این گزارش حاکی است در مقابل ضمانت‌هایی که واشینگتن به ریاض ارائه می‌کند، آمریکا از تقویت جایگاه منطقه‌ای خود در برابر جمهوری اسلامی و چین، چه از منظر سیاسی و چه از حیث اقتصادی، سود خواهد برد.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، اواخر شهریور پارسال در گفت‌وگو با فاکس نیوز تأیید کرد که کشورش و اسرائیل «بیش از هر وقت دیگر» به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

اما آغاز جنگ غزه در نیمه مهر‌ماه پارسال بر احیای روابط دیپلماتیک عربستان و اسرائیل سایه افکند.

XS
SM
MD
LG