لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

یوتیوب حساب وزارت خارجه ایران را به‌دلیل «نقض مقررات» بست


شبکه اجتماعی یوتیوب حساب رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی را به دلیل «نقض مقررات» این شبکه‌اجتماعی، مسدود کرده‌ است.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه هشتم خردادماه اعلام کرد که یوتیوب مدتی پس از انتشار ویدئویی به زبان انگلیسی و با عنوان «‌مقاومت، تنها گزینه فلسطین» دست به این اقدام زده‌ است.

نهادها و سازمان‌های دولتی در جمهوری اسلامی در حالی از شبکه اجتماعی یوتیوب برای تبلیغات و خبررسانی‌های خود استفاده می‌کنند که این پلتفرم در ایران فیلتر است و شهروندان حق استفاده از آن را ندارند.

در همین حال، یوتیوب با تأیید خبر مسدودکردن حساب کاربری وزارت خارجه ایران گفته که این اقدام به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بوده است.

آلزبتا هوزارووا، سخنگوی یوتیوب، در بیانیه‌ای کتبی به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نوشت: «گوگل متعهد به تبعیت از تحریم‌های ایالات متحده است و در نتیجه این کانال حذف خواهد شد».

او افزود: «به موجب تحریم‌های ایالات متحده، کانال‌های حکومتی ایران اجازه فعالیت در یوتیوب را ندارند».

سخنگوی یوتیوب تصریح کرد: «اگر متوجه شویم که حسابی مقررات ما را نقض می‌کند، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم».

هوزارووا درباره ادعای خبرگزاری ایرنا مبنی بر تعلیق حساب کاربری وزارت خارجه ایران به‌دلیل انتشار پستی در حمایت از فلسطین، بار دیگر تأکید کرد که «تحریم‌های آمریکا» دلیل تعلیق حساب کاربری وزارت خارجه ایران بوده است.

پیشتر نیز در بهمن ماه ۱۴۰۲ شرکت «متا»، مالک اینستاگرام و فیسبوک، حساب‌های کاربری رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را در این پیام‌رسان‌های اجتماعی مسدود کرد.

شرکت «متا» روز ۱۹ بهمن در پاسخ به ای‌میل رادیو فردا گفت که «ما این حساب‌های کاربری را به‌دلیل نقض مکرر سیاست ما در خصوص نهادها و افراد خطرناک مسدود کردیم.»

شرکت «متا» درباره موارد مشخص نقض سیاست آن توسط حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی توضیح نداده، ولی به نظر می‌رسد اشاره آن به حمایت‌های این حساب از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه باشد که بسیاری از آن‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارند.

بهمن ماه ۱۴۰۲ نیز شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که حساب کاربری خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی در «موارد متعدد» قوانین این شبکهٔ اجتماعی در زمینه «نفرت‌پراکنی» را نقض کرده و برای همیشه مسدود شده‌است.

XS
SM
MD
LG