لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

مخالفت دادگاه در کانادا با درخواست بازماندگان پرواز ۷۵۲ برای توقیف اموال ایران


تصاویر شماری از قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲
تصاویر شماری از قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲

دادگاه عالی کانادا رسیدگی به درخواست تجدیدنظر خانواده قربانیان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» برای مصادره دارایی‌های ایران در این کشور را رد کرد.

دادگاه عالی کانادا روز پنجشنبه دهم خردادماه اعلام کرد که رسیدگی به درخواست خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ برای مصادره أموال دولتی و دارایی‌های بانکی ایران در خاک کانادا در ازای میلیون‌ها دلارغرامت پرداخت نشده از سوی تهران را رد می‌کند.

پیشتر دیوان عالی دادگستری انتاریو در سال ۲۰۲۱ در حکمی اعلام کرده‌ بود که جمهوری اسلامی ایران هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین و خدمه را عمدا در «اقدامی تروریستی» ساقط کرده‌است.

دولت فدرال کانادا نیز در سال ۲۰۲۱ ایران را مسئول انهدام این هواپیما شناخته بود.

کارشناسان در دادگاه انتاریو استدلال کرده‌اند که با توجه به سیستم پیشرفته موشک‌های ضدهوایی روسی «تور‌ ام ۱»، رادارها و سیستم‌های چند لایه، لزوم هماهنگی و دریافت دستور و نهایتا شلیک دو موشک، ساقط شدن هواپیما حادثه‌ای عمدی بوده است.

دادگاهی در اونتاریو در کانادا در مرداد سال ۱۴۰۲ بر اساس شکایت خانواده‌های هشت تن از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی پی‌اس۷۵۲، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۴۲ میلیون دلار غرامت به این خانواده‌ها محکوم کرد.

پیش از آن نیز یک دادگاه دیگر کانادا بر اساس شکایت شش خانواده قربانیان این حادثه، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت محکوم کرده بود. با ادغام این دو حکم، ایران به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های ۱۴ قربانی محکوم شده بود.

این در حالی است که ایران به این خانواده‌ها غرامتی پرداخت نکرد و در دادگاه نیز برای دفاع از خود حاضر نشد.

از دیگر سو وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مهرماه ۱۳۹۹، با«شرم‌آور» خواندن این حکم گفت:« صدور این حکم مبنای قانونی ندارد.»

خانواده قربانیان پرواز اوکراینی پس از آنکه تهران از پرداخت غرامت سر باز زد، تصمیم به درخواست برای مصادره املاک و حساب‌های بانکی ایران در کانادا گرفتند.

این در حالی است که دادگاه اونتاریو استدلال کرده‌است که مطابق قوانین بین‌المللی، دادگاه‌ها قدرت مجوز دادن به خانواده‌ها برای توقیف دارایی‌های ایران را ندارند.

یک قاضی در دادگاه عالی کانادا ضمن دفاع از دولت این کشور تاکید کرد که دارایی‌های ایران در این کشور شامل قانون« مصونیت دیپلماتیک»‌می‌شود.

صدور این حکم از سوی دادگاه عالی کانادا در حالی صورت می‌گیرد که تیرماه ۱۴۰۲، دادگاه عالی سازمان ملل، اعلام کرد که جمهوری اسلامی دولت کانادا را به اتهام «نقض مصونیت دولتی» و وارد کردن ایران به لیست کشورهای حامی تروریسم، به دیوان بین‌المللی دادگستری، (ICJ)٬ کشانده است.

حکومت ایران اعلام کرده که کانادا قوانین بین‌المللی را با احکام دادگاهی مبنی بر تحویل دارایی‌های ایران به قربانیان حملات گروه‌‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، نقض کرده است.

مارک آرنولد وکیل خانواده قربانیان پرواز اوکراینی روز پنجشنبه در گفتگو با سی‌بی‌اس نیوز با اشاره به رد درخواست تجدید نظر برای مصادره اموال ایران، با بیان اینکه این حکم«‌غیرمنتظره»‌ نبود گفت:‌« صدور این حکم اما همچنان ناامیدکننده بود.»

وکیل خانواده قربانیان پرواز اوکراینی با «ریاکار خواندن»‌ دولت فدرال کانادا گفت:‌«‌آنها چهارسال و نیم پیش اقدام ایران را محکوم کردند با این حال می‌گویند از منافع ایران در کانادا محافظت می‌کنند.»

پیشتر وکلای این پرونده استدلال کرده‌بودند که «مصونیت دیپلماتیک»‌تهران، یک دهه پیش و با اخراج دیپلمات‌های این کشور از کانادا لغو شده و دولت کانادا پیشتر این مصونیت دیپلماتیک را زیرسوال برده‌است.

مارک آرنولد استدلال کرد که کانادا و ایران روابط دیپلماتیک خود را در سال ۲۰۱۲ قطع کردند و بنابراین دارایی‌های ایران نباید در کانادا محافظت شود.

او با اشاره به اینکه تکلیف این پرونده درکانادا مشخص شده‌است، گفت در تلاش است تا با سیستم حقوقی اروپا وارد مذاکره شود تا «ایران را آنجا وادار به پرداخت هزینه کند.»

آقای آرنولد با اشاره به اینکه این یک دعوای طولانی است گفت:«صادقانه باید بگویم این مبارزه‌ای است که خانواده این قربانیان هرگز نباید تحمل کنند.»

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است. اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجراست.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این‌که توضیح روشنی در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی نداده‌اند، بلکه بر اساس گزارش‌های متعددی که منتشر شده، دست به ارعاب خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ زده است.

سازمان اطلاعات و امنیت کانادا اعلام کرده که از آزار و ارعاب خانواده‌ها و بستگان قربانیان در کانادا «گزارش‌های معتبری» در دست است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم ششم خرداد۱۴۰۰ اعلام کرد که از زمان سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، خانواده‌های جان‌باختگان این پرواز به شکل سازمان‌دهی‌شده هدف آزار و اذیت مقامات حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG