لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

آمریکا:مشارکت کم در مراسم رئیسی در سازمان ملل بازتاب جایگاه جمهوری اسلامی در جهان است


مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل متحد
مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در سازمان ملل متحد

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت حضور کم کشورها در مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در مقر سازمان ملل بازتاب «جایگاه جمهوری اسلامی» در عرصه بین‌المللی است.

تصاویر منتشر شده از مراسم یادبود ابراهیم رئیسی حاکی از آن بود که تعداد زیادی از صندلی‌های سالن مجمع عمومی خالی بودند و حاضران کمی در این مراسم شرکت داشتند.

خبرنگاری در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۱۰ خرداد از معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص عدم حضور ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مراسم یادبود ابراهیم رئیسی و همچنین دلیل مشارکت پایین کشورها در این برنامه پرسید.

ودانت پاتل در پاسخ به این پرسش گفت: «به نظرم مشارکت پایین نشان‌دهنده جایگاه جمهوری اسلامی در جهان و سابقه آن به‌عنوان بزرگترین صادرکننده تروریسم و تداوم نقش این کشور در فعالیت‌های تحریک‌آمیز، بدخواهانه و بی‌ثبات‌کننده نه تنها در منطقه خود بلکه قلمرویی گسترده‌تر است.»

نیت ایونز، سخنگوی هیئت نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، پیشتر در همین روز با تاکید بر عدم شرکت آمریکا در این مراسم گفته بود: «رئیسی در موارد متعدد نقض فجیع حقوق بشر، از جمله اعدام‌های فراقضایی هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ دست داشت. برخی از بدترین موارد نقض حقوق بشر در زمان تصدی او رخ داده است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین روز در خصوص برگزاری مراسم یادبود ابراهیم رئیسی نوشت: «چیزی که روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد و بسیار غیرعادی بود این بود که تنها نمایندگانی از گروه‌های منطقه‌ای آفریقا، آسیا-اقیانوس آرام، و آمریکای لاتین و کارائیب در آن صحبت کردند.»

این خبرگزاری تاکید کرد که در مراسم ادای احترام به ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی «هیچ اظهارنظری از سوی گروه‌های اروپای غربی یا اروپای شرقی، یا از سوی ایالات متحده، که معمولاً آخرین نماینده کشور میزبان است، وجود نداشت.»

بنابر این گزارش، در حالی که مراسم ادای احترام در این مجمع برگزار می‌شد، بیش از ۱۰۰ معترض بنرهایی را در مقابل مقر سازمان ملل در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «ننگ بر سازمان ملل که یادبود رئیسی، قصاب تهران را برگزار می‌کند».

به نوشته آسوشیتدپرس، پیش از تشکیل مجمع عمومی نیز ۴۵ تن از مقامات، کارشناسان، سفیران و دادستان‌های فعلی و پیشین سازمان ملل نامه‌ای مشترک به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ارسال کردند و به ادای احترام به فردی که در جنایات جمعی دست داشت، اعتراض کردند.

پیشتر نرگس محمدی، فعال زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، نیز برنامه سازمان ملل برای گرامی‌داشت رئیسی را تقبیح و آن را «روز گرامی‌داشت چوبه‌های دار، اعدام و کشتار جمعی علیه مردم ایران» توصیف کرده بود.

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و نخستین برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، هم روز جمعه ۴ خرداد با انتقاد از برنامه مراسم یادبود رئیسی، آن را برخلاف پروتکل‌های سازمان ملل دانست.

همچنین ده‌ها نفر از خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر ایرانی روز چهارشنبه با نامه‌ای سرگشاده به دنیس فرانسیس٬ رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به برنامه این نهاد بین‌المللی برای یادبود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق ایران، اعتراض کردند.

XS
SM
MD
LG