لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ اولین برنامه‌های تلویزیونی نامزدها پخش شد


تصویری از مصاحبه تلویزیونی مسعود پزشکیان
تصویری از مصاحبه تلویزیونی مسعود پزشکیان

تبلیغات تلویزیونی نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران از شامگاه دوشنبه ۲۱ خرداد با پخش برنامه‌های مسعود پزشکیان، محمد باقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی آغاز شد.

طبق جدول اعلام نشده تلویزیون جمهوری اسلامی، پنج مناظره میان نامزدها در طول تبلیغات انتخاباتی پیش‌بینی شده، اما شب اول این تبلیغات به گفت‌وگوهایی با سه نامزد مورد اشاره اختصاص داشت که یکی از آن‌ها، مسعود پزشکیان، در طیف اصلاح‌طلبان و دو نفر دیگر در طیف اصول‌گرایان قرار می‌گیرند.

با این حال مسعود پزشکیان بر خلاف نامزدهای اصلاح‌طلبان در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری ایران نوید تغییرات بنیادین نداد، بلکه به ویژه در حوزه‌های کلان بر اجرای برنامه‌ها و قوانین موجود تاکید کرد.

وزیر سابق بهداشت ایران در دولت دوم محمد خاتمی در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به سئوالی درباره برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی که از آغاز سال کنونی تا پایان سال ۱۴۰۷ را شامل می‌شود، اظهار داشت: «من در ثبت نام ریاست جمهوری گفتم که ما قرار نیست برنامه جدید بدهیم. سیاست‌های کلی رهبر [جمهوری اسلامی] مشخص است. آن‌چه دولت در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده، تبدیل به قانون شده است و الان باید اجرایی شود.»

مصاحبه شامگاه دوشنبه نامزد اصلاح‌طلبان بیشتر حول مسائل اداری، اقتصادی و پولی بود و از جمله فرازهای آن بخش مربوط به تصویب لایحه مبارزه با پول‌شویی در راستای درخواست گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، بود که از دولت حسن روحانی تاکنون به گره‌ای در سیاست ایران بدل شده و در نتیجه عدم تصویب آن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفته است.

آقای پزشکیان در این‌باره گفت: «کاری ندارم که اف‌ای‌تی‌اف را می پذیریم یا نه، حداقل اف‌ای‌تی‌اف داخلی داشته باشیم تا بفهمیم پول کجا می‌رود. ما عدم شفافیت در چرخش پول داریم. قانون وجود دارد اما به آن عمل نمی‌کنیم و نیاز نیست دوباره قانون بنویسیم.»

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و عضو هیئت رئیسهٔ جبهه اصلاحات، از عملکرد مسعود پزشکیان در این مصاحبه انتقاد کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «طبق برآورد اولیه از نظرات افراد در گروه‌های هوادار اصلاح‌طلبان»، او در اولین برنامه زنده تلویزیونی خود «پایین‌تر از حد انتظار» بود.

آقای صادقی سپس هشدار داد که «اگر تنها نامزد اصلاح‌طلبان در برنامه‌های بعدی با همین دست فرمان حرکت کند، توانایی برانگیختن سازمان رأی اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت».

محمدجواد غلامرضا کاشی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی اینستاگرام تحت عنوان «خیمه را فرو نشاند»، سخنان مسعود پزشکیان را نشانه «گفتمان تازه اصلاحات» دانست و نوشت که «اصلاحات با زبان پزشکیان از سنخ تداوم است نه آغازی تازه»، «تداومی که بر اساس برنامه‌های کارشناسی شده است و مضمون ایدئولوژیک و آرمان‌گرایانه ندارد»؛ ضمن آن که «تقریباً هیچ نشانی از تقابل سیاسی در آن مشاهده نمی‌شود و از همین روز نخست، در آشتی با ارکان اصلی نظام است».

از سویی محمدباقر قالیباف که در کنار سعید جلیلی از او به عنوان نامزدهای اصلی جریان اصول‌گرا در این انتخابات نام برده می‌شود در اولین مصاحبه تلویزیونی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دفاع از عملکرد خود در مناصب پیشینینش از جمله شهرداری تهران و فرماندهی نیروی انتظامی پرداخت و مدعی ایجاد تحول در این حوزه‌ها شد.

او همچنین وعده مبارزه با فساد از طریق کوچک‌تر کردن دولت را داد و گفت: «۸۵ درصد اقتصاد دولتی است. اقتصاد دولتی منافع خود را دنبال می‌کند و مبارزه با فساد در آن به درستی صورت نمی‌گیرد.»

دوره حضور محمدباقر قالیباف در مقام شهردار ایران با پرونده‌های فساد متعددی همراه بود که یکی از آنها پرونده موسوم به «املاک نجومی» است. این پرونده به سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد که گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور و برخی رسانه‌ها نشان داد که در دوران حضور قالیباف در شهرداری تهران، بیش از دو هزار ملک «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در اقساط‌ «۶۰ ماهه» به افراد مختلف واگذار شده است.

محمدباقر قالیباف پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۹۲و ۱۳۹۶ نیز کاندیدا شده بود که ناکام ماند.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال به‌دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، قرار است روز هشتم تیر برگزار شود.

جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های پیش هم یکی از غیررقابتی‌ترین انتخابات را در میان کشورهای جهان برگزار کرده است. همچنین نارضایتی‌های گسترده در سال‌های اخیر موجب شده اقبال مردم به صندوق‌های رای به شدت کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG