لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

حمله با چاقو به چهار استاد دانشگاه آمریکایی در چین


تصویر منتشر شده بعد از حمله با چاقو به آمریکایی‌ها در شهر جی‌لین چین
تصویر منتشر شده بعد از حمله با چاقو به آمریکایی‌ها در شهر جی‌لین چین

به گفته مقامات آمریکا و چین، چهار استادیار دانشگاهی در ایالت آیوآ حین گردشگری شهر جی‌لین، واقع در شمال شرقی چین، در حمله با چاقو مجروح شدند.

پلیس محلی گفت این حادثه قبل از ظهر روز دوشنبه ۲۱ خرداد به وقت محلی در پارک عمومی شهر جی‌لین، مرکز استانی به همین نام، روی داد و مهاجم مردی ۵۵ ساله از اهالی این شهر با نام خانوادگی کیو بازداشت شده است.

پلیس افزود: «این فرد هنگام پیاده‌روی در پارک با یک خارجی برخورد کرد و پس از آن به این گردشگر و سه خارجی دیگری که همراه او بودند و همین‌طور یک گردشگر چینی که تلاش کرد او را متوقف کند با چاقو حمله کرد.»

وزارت خارجه چین نیز روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در بیانیه‌ای گفت این حادثه یک حمله اتفاقی بوده و روی مناسبات بین مردم چین و آمریکا تأثیر نخواهد گذاشت و اقدامات نهادهای دولتی برای تضمین امنیت گردشگران خارجی ادامه خواهد یافت.

به گزارش رویترز، شهروندان آمریکایی ظاهراً برای دیدار از یک معبد به پارک عمومی شهر جی‌لین رفته بودند.

آدام زابنر، عضو مجلس نمایندگان ایالت آیوآ، به خبرگزاری رویترز گفت برادرش که استادیار کالج کورنل است یکی از مجروحان این حمله است.

او افزود: «برادرم دیوید در این حمله از ناحیه بازو مجروح شده است. با او صحبت کردم. او در بیمارستان بستری و در حال بهبود است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روزانه این وزارتخانه در روز سه‌شنبه گفت: «تحقیقات اولیه پلیس حاکی است که این یک حمله اتفاقی بوده ولی تحقیقات ادامه دارد. همه مجروحان در بیمارستان بستری شده و جراحات آن‌ها خطرناک نیست.»

ویدئویی از چند نفر که با بدن خونین در پارک عمومی شهر جی‌لین روی زمین افتاده‌اند در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر شده است ولی در شبکه‌های اجتماعی چینی اثری از این تصاویر دیده نمی‌شود.

خبرگزاری رویترز محل فیلمبرداری این ویدئو در چین را راستی آزمایی کرده ولی نتوانسته است زمان فیلمبرداری را مشخص کند.

چند پیام باقی مانده در مورد این حادثه در شبکه اجتماعی «ویبو» موضوع سانسور شدید این حادثه در رسانه‌های دولتی چینی را مطرح کرده‌اند.

یکی از کاربران در شبکه اجتماعی چینی ویبو نوشت: «آن‌ها واقعاً فکر می‌کنند که سانسور گفتگو در مورد این حادثه در داخل کشور روی تصمیم گردشگران خارجی برای سفر به چین تأثیر خواهد گذاشت؟»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت این وزارتخانه از حمله با چاقو در شهر جی‌لین چین اطلاع دارد و جزئیات این حادثه و وضعیت مجروحان را دنبال می‌کند.

استادیاران کالج کرنل که در این حمله مجروح شدند در چارچوب تبادل آموزشی با دانشگاه بیهوا در شهر جی‌لین کار و زندگی می‌کنند.

ماریانت میلر- میکس، نماینده مجالس قانونگذاری ایالت آیوآ در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «ما از کانال‌های رسمی تلاش می‌کنیم با سفارت آمریکا در چین تماس بگیریم تا در درجه اول ارائه خدمات پزشکی ضروری به مجروحان و سپس انتقال آن‌ها به شکل مناسب به آمریکا را تضمین کنیم.»

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، امسال وعده داد که ۵۰ هزار دانشجوی آمریکایی برای تقویت مناسبات بین مردم دو کشور برای تحصیل به چین دعوت خواهند شد.

ولی وزارت خارجه آمریکا همچنان هشدار ایمنی سطح سوم در مورد سفر به چین را حفظ کرده و هشدار می‌دهد که احتمال بازداشت غیرقانونی و ممانعت از خروج از چین وجود دارد.

براساس آمارهای دولت آمریکا در حال حاضر تعداد دانشجویان آمریکایی که در چین مشغول تحصیل هستند کمتر از ۹۰۰ نفراست. در مقابل، حدود ۲۹۰ هزار دانشجوی چینی در آمریکا تحصیل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG