لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

پدیده جوی «لا نینا» به احتمال ۶۵ درصد در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر از راه می‌رسد


یکی از پیامدهای «لا نینا» افزایش بارندگی و وقوع سیلاب‌های شدید است
یکی از پیامدهای «لا نینا» افزایش بارندگی و وقوع سیلاب‌های شدید است

اداره هواشناسی آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ خرداد اعلام کرد احتمال وقوع پدیده جوی «لا نینا» که پیامد آن سرد شدن اقیانوس آرام است در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر حدود ۶۵ درصد است.

این اداره در گزارش ماهانه خود افزود که فصل خنثی بین دو پدیده آب‌و‌هوایی «لا نینا» و «ال نینو» تا فصل زمستان در نیمکره شمالی ادامه خواهد یافت و احتمال تداوم آن بین ماه نوامبر ۲۰۲۴ تا ژانویه ۲۰۲۵ را حدود ۸۵ درصد پیش‌بینی کرد.

چرخه تغییر آب‌و‌هوا بین وقوع دو پدیده جوی «ال نینو» و «لا نینا» که اصطلاحا فصل خنثی نامیده می‌شود معمولا بین دو تا هفت سال طول می‌کشد و ممکن است باعث آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده، وزش توفان‌های شدید، جاری شدن سیلاب‌های شدید و خشکسالی‌های طولانی شود که روی کشاورزی و معیشت کشاورزان در سراسر جهان تاثیر فراوانی دارد.

در دوره‌هایی که وضعیت آب‌و‌هوا نامناسب است کشاورزی متکی به تولید محصولات محدود در یک منطقه جغرافیایی مشخص، بیش از همه آسیب می‌بیند و در نتیجه قیمت این محصولات افزایش می‌یابد.

اما به گفته کارشناسان، بهای غلات نظیر گندم و ذرت معمولا تحت تاثیر پدیده‌های جوی «ال نینو» و «لا نینا» قرار نمی‌گیرد.

«ال نینو» پدیده جوی طبیعی است که مشخصه اصلی آن گرم شدن آب‌های سطحی در بخش مرکزی و شرقی اقیانوس آرام است. پيامد برجسته پدیده جوی «لانینا» سرد شدن اقیانوس آرام در محدوده نزدیک به خط استوا است.

کریس هاید، کارشناس هواشناسی، می‌گوید: «لا نینا معمولا با هوای گرم و خشک در آمریکای شمالی، از جمله نواحی غرب مرکزی ایالات متحده، آسیای شرقی، به خصوص چین و قسمت‌هایی از آمریکای جنوبی مثل آرژانتین و برزیل، در فصل رشد محصولات کشاورزی همزمان است».

ایساک هنکس، کارشناس ارشد هواشناسی در بازار بورس لندن، معتقد است که پدیده جوی «لا نینا» برای کشاورزی در سراسر آفریقای جنوبی به خصوص کشت ذرت، جنوب و جنوب شرقی آسیا، از جمله کشت گندم و نیشکر در هند، و همین‌طور استرالیا مثبت است چون گذشته از ریسک وقوع سیلاب، معمولا افزایش بارندگی به بهبود و افزایش میزان برداشت این محصولات کمک می‌کند.

کارشناسان هواشناسی خاطرنشان می‌کنند که تاثیرات مثبت «لا نینا» برکشت محصولات کشاورزی به زمان وقوع و شدت این پدیده جوی بستگی دارد.

سایر نهادهای کارشناسی، از جمله سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی ژاپن نیز پایان «ال نینو» و از راه رسیدن «لا نینا» در اواخر سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده‌اند.

جیسون نیکلاس، کارشناس موسسه هواشناسی بین‌المللی «آکو ودر»، معتقد است که آغاز پدیده جوی «لا نینا» به احتمال فراوان باعث افزایش بارندگی در فصل باران‌های موسی در هند خواهد شد ولی پدیده جوی دیگری به نام دو قطبی اقیانوس هند نیز می‌تواند روی میزان بارندگی در جنوب آسیا تاثیر بگذرد.

اگر پدیده جوی دو قطبی اقیانوس هند مثبت باشد میزان بارندگی افزایش می‌یابد ولی اگر این پدیده منفی باشد به کاهش رطوبت و در نتیجه خشکی هوای منطقه منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG