لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

مجوز پکن به گارد ساحلی برای بازداشت بدون محاکمه اتباع خارجی در دریای چین


دولت پکن با تصویب قانونی جدید به گارد ساحلی مجوز بازداشت بدون محاکمه اتباع خارجی در دریای چین را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قانون جدید از روز شنبه ۲۶ خرداد به اجرا گذاشته خواهد شد و به گارد ساحلی چین اجازه می‌دهد خارجی‌هایی را که به آب‌های مورد مناقشه دریای چین وارد می‌شوند، بازداشت کند.

هفت کشور صنعتی جهان شامل آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن به همراه کشورهای همسایه چین، دولت پکن را به اعمال ارعاب و زور در دریای چین متهم کرده‌اند.

چین مدعی است که تقریبا کل دریای چین قلمرو این کشور است و اعتنایی به اعتراض کشورهای همسایه، از جمله فلیپین و حکم دادگاه بین‌المللی در رابطه با اینکه ادعای پکن مبنای قانونی ندارد، نمی‌کند.

دولت پکن گارد ساحلی و کشتی‌های جنگی را برای گشت زنی در آب‌های منطقه مستقر کرده و چندین جزیره مصنوعی نیز برای راه‌اندازی پایگاه نظامی ایجاد کرده است.

تاکنون چندین مورد از درگیری کشتی‌های چینی و فلیپینی در آب‌های مورد مناقشه گزارش شده است.

طبق مقررات جدید، گارد ساحلی چین می‌تواند خارجی‌های مظنون به نقض مدیریت «ورود و خروج مرزی» را بازداشت کرده و بدون محاکمه تا ۶۰ روز در بازداشت نگاه دارد.

کشتی‌های خارجی که به زعم دولت چین به طور «غیرقانونی» وارد آب‌های سرزمینی و آب‌های مجاور آن می‌شوند نیز با ریسک توقیف مواجه خواهند شد.

دولت مانیل گارد ساحلی چین را به «رفتار وحشیانه و غیرانسانی» علیه کشتی‌های فیلیپینی متهم کرده و رئیس جمهور این کشور اخیراً تصمیم پکن برای بازداشت اتباع خارجی در دریای چین را «بسیار نگران کننده» خواند.

فرمانده ارتش فیلیپین نیز روز گذشته اعلام کرد مقامات مانیل در حال بحث در مورد برخی اقدامات هستند که در راستای حفاظت از حقوق ماهیگیران این کشور باید انجام شود.

گروه هفت نیز روز جمعه تصمیم جدید چین را «تهاجمی و خطرناک» عنوان کرده و گفته است: «ما با نظامی‌سازی و فعالیت‌های قهری و ارعاب چین در دریای چین جنوبی مخالفیم.»

دریای چین جنوبی یک آبراه حیاتی است، جایی که ویتنام، مالزی و برونئی نیز در آن سهم دارند؛ اما چین این سهم را به رسمیت نمی‌شناسد.

با این حال، اخیراً رویارویی بین چین و فیلیپین باعث نگرانی از درگیری گسترده تر بر سر مالکیت دریا شده که می‌تواند ایالات متحده و سایر متحدان را درگیر کند.

سالانه تریلیون‌ها دلار تجارت دریایی توسط کشتی‌ها از دریای چین جنوبی عبور می‌کند. این دریا همچنین احتمالا دارای ذخایر نفت و گاز باشد و یک منبع مهم برای ماهیگیری است.

XS
SM
MD
LG