لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

ایتالیا یک نفر را به اتهام قتل دختر نوجوان در قایق غرق‌شده پناهجویان دستگیر کرد


مراسم یادبود در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق برای قربانیان غرق‌شدن قایق پناهجویان
مراسم یادبود در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق برای قربانیان غرق‌شدن قایق پناهجویان

پلیس ایتالیا از بازداشت یکی از بازماندگان قایق غرق‌شده مهاجران به اتهام قتل یک دختر نوجوان عراقی در داخل همین قایق خبر داد.

خبرگزاری روزنامه‌نگاران ایتالیا روز چهارشنبه ۶ تیر گزارش داد این مرد که او نیز عراقی بود، بعد از مرگ این دختر به او تجاوز کرده بود، هرچند سخنگوی پلیس این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید نکرده است.

بیانیه پلیس تأکید می‌کند در حالی که این قایق بادبانی دور از سواحل ایتالیا بود، این مرد عراقی پس از حمله و پرخاشگری به دختر ۱۶ ساله، که فرزند یکی دیگر از بازماندگان این قایق بود، باعث خفگی او شد.

پلیس ایتالیا می‌گوید این متهم در زندان کاتانزارو، پایتخت منطقه کالابریا، در بازداشت به‌سر می‌برد.

از میان سرنشینان شناورغرق شده که از مقصد ترکیه به آب‌های ساحلی منطقه کالابریا در ایتالیا رسیده و سپس واژگون شده بود، تنها ۱۲ نفر جان سالم به در بردند و تلاش‌ها برای یافتن افراد مفقود ادامه دارد.

مقامات محلی روز سه‌شنبه پنجم تیرماه اعلام کردند که ۳۵ جسد دیگر در تلاش‌های جست‌وجو از آب بیرون کشیده شد و تلفات را به ۳۶ نفر رساند که از این تعداد، ۱۵ قربانی کودک بودند.

به گفته سازمان‌های غیردولتی و گزارش‌ها از سوی خانواده‌های قربانیان، این قایق بادبانی حامل مهاجران کرد از عراق و ایران به همراه تعدادی از خانواده‌های افغان بوده است.

ژیلا مستأجر، عضو هیئت مدیره هه‌نگاو نیز اول تیرماه به رادیوفردا گفته بود ۲۰ نفر از جان‌باختگان از کردهای ایران چون پیرانشهر، سردشت، ارومیه، سنندج و بوکان هستند که هه‌نگاو اسامی آنها را احراز کرده است.

روز سه‌شنبه نیز دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد چهار نفر را در ارتباط با جان باختن و گم شدن ده‌ها پناهجو بر اثر غرق شدن همین قایق در آب‌های ایتالیا بازداشت کرده است.

سازمان امنیت اقلیم کردستان عراق، آسایش، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چهار نفر که گمان می‌رود سرشاخه‌های قاچاق مهاجران به اروپا بودند، بازداشت شدند.

سازمان آسایش تنها حرف ابتدایی نام مظنونان را منتشر کرده و یک مأمور امنیتی اقلیم کردستان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که همه آنها در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق بازداشت شده‌اند.

مقامات اقلیم کردستان اواسط ماه گذشته میلادی نیز از بازداشت یک قاچاقچی مهاجران با نام مستعار «عقرب» که تحت تعقیب چندین کشور اروپایی است، خبر داده بودند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید سال گذشته حدود سه هزار و ۱۵۵ مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند و این رقم در نیمه ابتدایی سال جاری حدود هزار نفر است.

مسیر مهاجرت منطقه مرکزی مدیترانه، جایی که ایتالیا در آن قرار دارد، کشنده‌ترین مسیر در جهان است و ۸۰ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود.

XS
SM
MD
LG