لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

ادامه حملات دریایی حوثی‌ها؛ ناوشکن «جماران» به درخواست کمک خدمه پاسخ نداد


 کشتی بریتانیایی روبی‌مار که درحمله حوثی‌ها غرق شد (عکس از آرشیو)
کشتی بریتانیایی روبی‌مار که درحمله حوثی‌ها غرق شد (عکس از آرشیو)

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که یک کشتی در ۴۰ مایلی دریایی جنوب المخاء در یمن، از وقوع دو انفجار در نزدیکی خود خبر داده است، اما کشتی و خدمه آن در امنیت هستند و به سمت بندر بعدی خود حرکت می‌کنند.

این نهاد افزود که مقامات در حال بررسی این موضوع هستند.

یک روز پیشتر، روز شنبه ۲۶ خرداد، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد، خدمه و ملوانان کشتی باری وِربِنا، با پرچم پالائوا متعلق به اوکراین و تحت مدیریت یک شرکت لهستانی بعداز حمله شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران تخلیه شدند و آتش‌سوزی در این کشتی ادامه دارد.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا هم روز شنبه اعلام کرد خدمه کشتی باری وِربِنا که در ۹۸ مایل دریایی شرق عدن در یمن مورد حمله قرار گرفت، آن را ترک کردند و اکنون این کشتی اوکراینی در حال سوختن و غرق شدن است.

کشتی باری وِربِنا روز پنجشنبه با دو موشک کروز ضدکشتی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در خلیج عدن مورد حمله قرار گرفت.

سنتکام می‌گوید روز شنبه ساعت یک و نیم بعداز ظهر به وقت صنعا خدمه کشتی باری وِربِنا در پیامی اضطراری برای تخلیه کشتی درخواست کمک کردند و یک کشتی باری فله‌بر «آنا متا» به این در خواست کمک پاسخ داد.

ارتش آمریکا اضافه کرد، کشتی باری فله‌بر «آنا متا» دریانوردان و خدمه کشتی باری وِربِنا را تخلیه کرده و در حال انتقال آنها به مکانی امن است.

سنتکام می‌گوید خدمه کشتی باری وِربِنا به دنبال ادامه آتش‌سوزی و ناتوانی در کنترل آتش مجبور شدند که ان را رها کنند.

ارتش آمریکا اضافه کرد که ناوشکن جماران ارتش جمهوری اسلامی در هشت مایل دریایی کشتی باری وِربِنا بود، اما به درخواست کمک خدمه این کشتی پاسخ نداد.

سنتکام تاکید کرده است که این اقدامات «بدخواهانه بی‌ملاحظه حوثی‌های مورد حمایت ایران، ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند و جان دریانوردان را در سراسر دریای سرخ و خلیج عدن به خطر می‌اندازد.»

در همین زمینه، یحیی سریع، سخنگوی شبه نظامیان حوثی، شامگاه شنبه اعلام کرد کشتی باری وِربِنا در خلیج عدن غرق شده است.

این سخنگوی حوثی‌ها اضافه کرد: کشتی باربری ام‌وی تیوتور، با پرچم لیبریا و متعلق به یونان، نیز که «با پهپاد و چندین موشک بالستیک هدف قرار گرفت در ساعات آینده در مغرض خطر غرق قرار دارد.»

ستاد فرماندهی مرکزی اعلام کرد که یک ملوان تجاری از کشتی باری «تیوتور» با پرچم لیبریا و مالکیت یونان، پس از حمله روز چهارشنبه حوثی‌ها که از یک قایق بدون سرنشین حامل بمب برای حمله به کشتی استفاده کردند، همچنان مفقود است.

فرماندهی مرکزی گفت: «خدمه کشتی را ترک کردند و توسط ناو فیلیپین سی ارتش آمریکا و نیروهای همکار نجات یافتند. کشتی تیوتور همچنان در دریای سرخ است و به آرامی در حال آب‌گرفتن است.»

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا بعدازظهر شنبه اعلام کرد که تیوتور «هنوز در آتش می‌سوزد و در حال غرق شدن است.»

به گفته خبرگزاری دولتی فیلیپین، ملوان مفقود شده فیلیپینی است و اکثر ۲۲ دریانورد تیوتور اهل فیلیپین بودند.

او گفت: «ما در تلاشیم تا این دریانورد را پیدا کنیم و دعا می‌کنیم که بتوانیم او را بیابیم.»

طبق گزارش اداره دریایی ایالات متحده، حوثی‌ها از نوامبر بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند، سه ملوان را کشته‌اند، یک کشتی را توقیف کرده و یک کشتی دیگر را غرق کرده‌اند.

حوثی‌ها می‌گویند که از ژانویه یک کارزار حملات هوایی به رهبری آمریکا آنها را هدف قرار داده است و در یک رشته حملات در ۳۰ مه دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شدند.

موج جدید حملات آمریکا به مواضع حوثی‌ها

ارتش آمریکا پس از ناپدید شدن یک ملوان تجاری و آتش‌سوزی کشتی او در جدیدترین حمله حوثی‌ها به تردد دریایی در راهگذر حیاتی دریای سرخ، موجی از حملات را علیه سایت‌های راداری تحت کنترل حوثی‌های یمن آغاز کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که حملات آمریکا هفت رادار را در خاک تحت کنترل حوثی‌ها منهدم کرده است. این فرماندهی جزئیاتی دربارهٔ نحوه نابودی این سایت‌ها ارائه نکرد و بلافاصله به پرسش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس پاسخ نداد.

فرماندهی مرکزی در بیانیه‌ای گفت: «این رادارها به حوثی‌ها اجازه می‌دهد کشتی‌های دریایی را هدف قرار دهند و ترابری تجاری را به خطر بیندازند.»

ارتش آمریکا همچنین به‌طور جداگانه دو قایق بدون سرنشین حاوی بمب را در دریای سرخ و همچنین یک پهپاد را که توسط حوثی‌ها بر فراز این آبراه پرتاب شده بود، منهدم کرد.

این حملات در حالی رخ می‌دهد که نیروی دریایی آمریکا با شدیدترین نبرد خود از زمان جنگ جهانی دوم برای مقابله با حملات حوثی‌ها روبروست.

حوثی‌ها می‌گویند این حملات برای توقف جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه انجام می‌شوند. با این حال، حملات شورشیان تحت حمایت ایران اغلب باعث می‌شود که حوثی‌ها کشتی‌ها و ملوانانی را هدف قرار دهند که هیچ ارتباطی با جنگ ندارند، در حالی که آمد و شد دریایی در این آبراه حیاتی برای حمل بار و انرژی بین آسیا، اروپا و خاورمیانه نصف شده است.

حوثی‌ها که از سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند، حملات اخیر و هرگونه تلفات نظامی را تأیید نکرده‌اند. این رویه آنها از زمانی که آمریکا حملات هوایی خود را علیه این گروه شورشی آغاز کرد، معمول بوده است.

XS
SM
MD
LG