لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

ابراز نگرانی وکیل صادق زیباکلام از تشدید بیماری سرطان او در زندان


صادق زیباکلام ۲۳ اردیبهشت بازداشت و به زندان منتقل شد
صادق زیباکلام ۲۳ اردیبهشت بازداشت و به زندان منتقل شد

در پی انتشار گزارش‌هایی درباره ابتلای صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و منتقد حکومت،‌ به بیماری سرطان، وکیل او می‌گوید مقام‌های قضائی ایران با وجود اطلاع از پیشرفت بیماری او، هنوز موکلش را آزاد نکرده‌اند.

محمد ایزدی در متنی که در وب‌سایت فرارو منتشر شده است، می‌گوید همزمان با انتقال آقای زیباکلام به زندان، معاونت دادستان تهران و رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه از پزشکی قانونی درباره بیماری او استعلام کردند.

به گفته این وکیل دادگستری، بعد از یک بار مرخصی موکلش، او بار دیگر مورد معاینه قرار گرفت و بعد از آن که اعلام شد «بیماری سرطان ایشان در مرحله پیشرفته قرار دارد» و نیاز به پرتودرمانی و استراحت دارد، پرونده بار دیگر به مرجع قضائی رفت.

آقای ایزدی می‌گوید وضعیت بیماری صادق زیباکلام پیش از زندان رفتن نیز «حاد» بوده و در حال شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بوده است.

او افزوده است: «تصور می‌کنیم شیب وخامت سرطان ایشان که در خارج از زندان کند شده بود، گویا تسریع شده و بیم آن داریم که خدای ناکرده از کنترل خارج شود.»

وکیل صادق زیباکلام می‌گوید رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه گفته است پیش از اجرای حکم زندان از «وخامت» بیماری او بی‌اطلاع بوده است. او افزوده است که با این حال هنوز دستور لازم برای آزادی آقای زیباکلام صادر نشده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره ابتلای این فعال سیاسی و استاد پیشین دانشگاه تهران به سرطان حین حبس منتشر شده بود.

مدیرعامل خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، ابتلای صادق زیباکلام به سرطان در زندان را رد کرد و گفت او از قبل دچار این بیماری بوده است،‌ اما توضیح نداد چرا با وجود اطلاع مسئولان قضائی از این مسئله، او آزاد نشده است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد صادق زیباکلام به دلیل داشتن «سه پرونده» که احکام آن‌ها «قطعی و لازم‌الاجرا» است، به زندان منتقل شد.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که او همزمان با رونمایی کتاب جدیدش در نمایشگاه کتاب تهران بازداشت و زندانی شد.

XS
SM
MD
LG