لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

سفر کم‌سابقه پوتین به کره شمالی؛ کاخ سفید ابراز نگرانی کرد


رهبر کره شمالی شهریور سال گذشته به روسیه سفر کرده بود
رهبر کره شمالی شهریور سال گذشته به روسیه سفر کرده بود

کرملین از سفر رئیس‌جمهور روسیه، به کره شمالی پس از ۲۴ سال خبر داد و در همین حال کاخ سفید از نزدیک شدن بیشتر مسکو و پیونگ یانگ ابراز نگرانی کرد.

روسیه روز دوشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه برای سفری دو روزه وارد پیونگ یانگ خواهد شد. آخرین سفر یک رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی سال ۱۳۷۹ صورت گرفته بود.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، ولادیمیر پوتین به دنبال حمایت نظامی بیشتربه کره شمالی می‌رود. قرار است در این سفر آقای پوتین با کیم‌ جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی دربارهٔ گسترش همکاری‌های امنیتی و اقتصادی گفتگو کند.

انتظار می‌رود پوتین روز سه‌شنبه به همراه شماری از وزیران و مشاوران دولت، از جمله کسانی که مسئول خرید تسلیحات در ارتش روسیه هستند، وارد کره شمالی شود.

آندری بلوسوف، وزیر دفاع، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، معاون پوتین و معاون نخست‌وزیر الکساندر نواک، در این هیئت حضور دارند.

جان کربی، ‌سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه درباره این اتفاق به خبرنگاران گفت: «ما نگران این سفر نیستیم. نگرانی ما عمیق‌تر شدن رابطه میان این دو کشور است.»

او افزود نگرانی واشینگتن تنها محدود به تأثیر این رابطه بر مردم اوکراین به دلیل انتقال موشک‌های بالستیک کره شمالی به روسیه برای حمله به اوکراین نیست.

آقای کربی ادامه داد تقویت رابطه روسیه و کره شمالی می‌تواند بر امنیت شبه‌جزیره کره تأثیر منفی بگذارد.

کره شمالی میلیون‌ها گلوله و مهمات توپخانه دوران شوروی سابق را به عنوان یک راه نجات حیاتی برای حمایت از کمپین نظامی روسیه در اوکراین به مسکو عرضه کرده است.

کره شمالی همچنین موشک‌های بالستیک و تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در وضعیت جنگی را در اختیار روسیه قرار داده است.

لوید آستین وزیردفاع آمریکا ماه پیش با اشاره به ارسال این موشک‌ها و تجهیزات و همچنین پهپادهای ایرانی به مسکو گفت که این حمایت‌های نظامی به روسیه کمک کرده است که در جنگ «دوباره روی پای خودش بایستد.»

بنابر گزارش ناظران سازمان ملل حداقل یک موشک بالستیک که در دی ماه از روسیه به شهر خارکیف در اوکراین شلیک شد، در کره شمالی ساخته شده بود.

این در حالی است که کره شمالی بارها ادعای واشینگتن مبنی بر کمک نظامی مسکو در جنگ با اوکراین را رد کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ۱۴ دی سال گذشته گفته بود که کره شمالی اخیراً موشک‌های بالستیک و پرتابگرهایی را برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است که برخی از آن‌ها را روسیه به سمت اوکراین شلیک کرده است.

دولت آمریکا معتقد است که پس از ملاقات رهبران روسیه و کره شمالی در ماه شهریور سال گذشته، ارسال موشک‌های بالستیک و گلوله‌های توپ ساخت کره شمالی به روسیه آغاز شد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل توسعه موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود تحت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بوده است و این تحریم‌ها از آن زمان تاکنون تشدید شده‌اند.

XS
SM
MD
LG