لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

آمریکا یک گروه شیعه عراقی مورد حمایت ایران را در فهرست تروریستی قرار داد


وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد که در راستای مقابله «با نفوذ بدخواهانه» جمهوری اسلامی، گروه «انصارالله الاوفیاء» عراق و دبیرکل آن را در فهرست گروه‌های «تروریست بین‌المللی» قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «ایالات متحده همچنان خود را متعهد می‌داند که با نفوذ بدخواهانه ایران، دولت اصلی حامی تروریسم در جهان، مقابله کند و توانایی گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران برای انجام حملات علیه پرسنل، تأسیسات و منافع ایالات متحده را تضعیف و مختل کند.»

در این بیانیه تصریح شده است که وزارت خارجه آمریکا حرکت انصارالله الاوفیاء و حیدر ابراهیم الغراوی، دبیر کل آن را در فهرست تروریست‌های ویژه تعیین‌شده بین‌المللی بر اساس فرمان اجرایی۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

طبق این گزارش، گروه انصارالله الاوفیاء یک گروه شبه نظامی عراقی وابسته به ایران و بخشی از«مقاومت اسلامی در عراق» است.

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که این گروه وابسته به جمهوری اسلامی ایران تاکنون «مسئولیت ده‌ها حمله اخیرعلیه پرسنل نظامی آمریکا در عراق و سوریه را بر عهده گرفته است».

این بیانیه اضافه کرده است که گروه انصارالله الاوفیاء علنا تهدید کرده است که به حمله به منافع ایالات متحده در منطقه ادامه خواهد داد.

اندیشکده «واشینگتن انستیتو» نیز می‌گوید گروه انصارالله الاوفیاء «یکی از نیروهای نیابتی شاخص مورد حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در عراق به‌شمار می‌آید که مدت‌هاست در مرز سوریه مستقر شده است.»

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که انصارالله الاوفیاء سال گذشته در حملات به پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن و همچنین پایگاه نظامی عین الاسد در عراق دست داشته است.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران در این کشور، مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق را بر عهده گرفته بود.

در جریان این حمله علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، به گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، دست‌کم ۳۴ تن زخمی شدند و هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

آمریکا در واکنش به این حمله، مواضع گروه‌های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران را بمباران کرد.

آمریکا دیگر گروه‌های شیعه عراقی مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله، حرکت النجباء و کتائب سیدالشهدا را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

XS
SM
MD
LG