لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

یک نماینده مجلس: امسال نیاز به واردات دو میلیارد دلار بنزین داریم


یک نماینده مجلس در ایران از عمیق‌تر شدن ناترازی انرژی در ایران خبر داد و ادعا کرد که امسال نیاز به واردات دو میلیارد دلار بنزین است.

غلامرضا دهقان ناصرآبادی روز جمعه اول تیرماه گفت:« پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از دو میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشیم که این هزینه به صورت تقریبی معادل احداث یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.»

ایران از سال گذشته به خاطر ناتوانی دولت در ساخت پالایشگاه‌های جدید نفتی با کسری بنزین مواجه شد.

یک سند رسمی وزارت نفت که به تازگی به دست رادیو فردا رسیده، نشان می‌دهد پارسال تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور تنها ۱.۵ درصد رشد داشته، در حالی که رشد مصرف بنزین کشور ۱۰.۵ درصد بوده است.

علت جهش بزرگ در مصرف بنزین، ورود یک میلیون خودرو تولید داخل با راندمان پایین به بازار بوده است.

دولت برای جبران این کسری، مقادیر زیادی مواد پتروشیمی و شیمیایی به بنزین تولید پالایشگاه‌ها مخلوط کرده؛ به‌طوری که ترکیب مواد شیمایی در بنزین تولیدی کشور طی سه سال گذشته ۲۸۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

در واقع، بر اساس سند وزارت نفت، پارسال تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور به کمی بالاتر از ۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده است، اما دولت حجم عظیمی از مواد آروماتیک، شیمیایی و بنزین تولید پترشیمی‌ها را با بنزین مخلوط کرده و حجم بنزین تحویلی به جایگاه‌های سوخت را به روزانه بیش از ۱۱۱ میلیون لیتر رسانده است.

مصرف بنزین کشور نیز بالای ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که بقیه کسری از راه واردات یا تهاتر مازوت با بنزین تامین شده است.

داده‌های سند وزارت نفت نشان می‌دهد تنها یک چهارم بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو چهار و یورو پنج دارد.

آقای دهقان ناصرآبادی در ادامه اظهارات خود گفته است امسال با کسری گازوئیل نیز مواجه شده‌ایم.

بر اساس سند رسمی یاد شده، کسری گازوئیل ایران نیز از پارسال آغاز شده است؛ به‌طوری که در سال ۱۴۰۲ روزانه ۱.۵ میلیون لیتر کسری گازوئیل در کشور وجود داشت که از مسیر واردات تامین شده است.

ایران با کسری هنگفت گاز در زمستان و ناترازی چشمگیر برق در تابستان نیز مواجه است.

به تازگی معاون وزیر صمت در نامه‌ای به وزیر اعلام کرد از ابتدای تابستان تحویل برق به صنایع فولاد و سیمان نصف خواهد شد.

صنایع فولاد ایران نیاز به ۵۵۰۰ مگاوات و سیمان نیاز به ۱۰۰۰ مگاوات برق دارد.

ایران تنها به اندازه مصرف برق فولاد، تلفات برق در شبکه فرسوده انتقال و توزیع برق دارد که با نوسازی آن می‌تواند بخش عظیمی از کسری برق خود را جبران کند؛ اما طی دو دهه گذشته اقدام خاصی در این زمینه نشده است.

به لحاظ تلفات گاز نیز ایران پس از روسیه در مقام دوم جهان است و آقای دهقان ناصرآبادی نیز به آن اشاره کرده و گفته است در کشور سالانه حدود ۱۸.۵ میلیارد مترمکعب گازهای همراه نفت در مشعل‌ها سوزانده و با فرض بهای صادراتی ۳۰ سنت برای هر متر مکعب گاز ایران، سالانه بیش از ۵.۵ میلیارد دلار عدم النفع به کشور تحمیل می‌شود.

این آمار با گزارش‌های بانک جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی نیز هم‌خوانی دارد.

ایران برای جلوگیری از مشعل‌سوزی، تنها نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد؛ اما طی دو دهه گذشته این کار انجام نشده است.

غلامرضا دهقان ناصرآبادی در ادامه گفته است مسئله ناترازی انرژی دو پیامد و مخاطره مهم برای کشور دارد؛ نخست اینکه امنیت انرژی کشور به خطر می‌افتد و دوم تولید صنایع کشور کم می‌شود و در پی آن نیز ارزآوری کاهش و ارزبری افزایش می‌یابد.

با استفاده از گزارش‌های دنیای اقتصاد، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG