لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

«وقوع انفجار» در نزدیکی کشتی‌ تجاری در شرق بندر عدن


سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا جمعه اول تیرماه اعلام کرد گزارشی از وقوع انفجار در نزدیکی یک کشتی تجاری در ۱۲۶ مایل دریایی در شرق استان عدن یمن دریافت کرده است.

این سازمان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که خدمه این کشتی آسیبی ندیده‌اند و کشتی هم اکنون به مسیر خود ادامه می‌دهد.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران از نوامبر سال گذشته در واکنش به جنگ غزه حملات پهپادی و موشکی متعددی را به کشتی‌رانی بین‌المللی در مسیرهای کلیدی دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند.

این امر شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده که مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند و برای اجتناب از حملات حوثی‌ها مسیر به مراتب طولاتی‌تر و پرهزینه‌تر دور آفریقا را انتخاب کنند.

رویترز می‌گوید در بیش از ۷۰ حمله شبه نظامیان حوثی به مسیر کشتیرانی بین‌المللی، تاکنون دستکم دو کشتی غرق و حداقل سه دریانورد کشته شده‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران همچنین کشتی «گالاکسی لیدر» را توقیف کرده‌اند.

مرکز امنیت تجارت دریایی بریتانیا وابسته به نیروی دریایی این کشور ۲۹ خرداد اعلام کرد کشتی تجاری یونانی با نام «توتور» که هفته گذشته در ۶۶ مایلی بندر الحدیده هدف قرار گرفته بود، غرق شده است.

کشتی بریتانیایی روبیمار نیز ۲۹ بهمن هدف اصابت موشک‌های حوثی‌ها قرار گرفت و سرانجام ۱۲ اسفند به طور کامل غرق شد.

در جریان حمله به کشتی «ترو کانفیدنس» در ۱۶ اسفند سال گذشته سه خدمه آن، شامل دو شهروند فیلیپین و یک شهروند ویتنام، کشته شدند.

گروه‌های پیشرو در صنعت کشتی‌رانی پس از غرق شدن دومین کشتی در حملات حوثی‌های یمن روز پنجشنبه ۳۰ خرداد خواستار اقدامات فوری در دریای سرخ برای جلوگیری از حملات این گروه به کشتی‌های تجاری شدند.

بزرگترین انجمن‌های کشتی‌رانی جهان در بیانیه مشترکی گفتند: «این تاسف‌آور است که دریانوردان بی‌گناه در حالی که صرفاً کار خود را انجام می‌دهند مورد حمله قرار می‌گیرند، آن هم کارهایی حیاتی که مردم جهان را گرم و سیر می‌کند و به آنها لباس می‌پوشاند.»

حملات شبه‌نظامیان حوثی در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و ائتلاف بین‌الملل حضور چشمگیری در دریای سرخ و خلیج عدن دارند و به طور روزانه با حملات این شبه‌نظامیان مقابله می‌کنند.

XS
SM
MD
LG