لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

واکنش منفی به بستن مرد فلسطینی زخمی روی خودروی ارتش اسرائیل


عکس از ویدئو
عکس از ویدئو

در پی انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از یک مرد فلسطینی که به یک خودروی نظامی اسرائیلی در حال حرکت در کرانه باختری بسته شده، ارتش اسرائیل اعلام کرد سربازان دستورات را زیر پا گذاشته و هدف بازجویی داخلی ارتش قرار گرفته‌اند.

ویدئوی مرد فلسطینی که منابع محلی او را زخمی شده در عملیات ارتش اسرائیل نامیدند، روز شنبه، دوم تیر، منتشر شد.

انتشار این ویدئو به واکنش‌های منفی فراوان به این اقدام ارتش اسرائیل دامن زد.

ارتش اسرائیل روز شنبه در جنین و اطراف آن مانند وادی بورقین در شمال کرانه باختری عملیات تعقیب علیه فلسطینیان مظنون به مشارکت در باندهای مسلح را ادامه داده بود.

مجاهد فیاض از ساکنان محله جبریت در حومه جنین در جریان عملیات ارتش اسرائیل زخمی شد.

اما سربازان اسرائیلی مجاهد فیاض را به صورت افقی به خودرو بسته و از منطقه عملیاتی دور شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد عملیات با آتشباری شبه‌نظامیان فلسطینی همراه بود اما سربازان نیز در بستن این فلسطینی به خودرو مقررات را نقض کرده‌اند.

بیانیه ارتش افزود تحقیقات در خصوص این رویداد آغاز شده و با خاطیان طبق مقررات برخورد خواهد شد. ارتش اعلام کرد فرد زخمی برای انتقال جهت درمان در یک مرکز پزشکی در خودرو بود.

منابع درمانی در بیمارستان ابن‌سینا در جنین به خبرگزاری فرانسه گفتند مجاهد فیاض در بیمارستان بستری شده و تحت درمان است.

از آغاز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در مهر سال گذشته که کار را به جنگ اسرائیل در غزه کشاند و هنوز ادامه دارد، دست‌کم ۵۵۳ فلسطینی ساکن کرانه باختری در عملیات ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند.

شدیدترین درگیری‌های منجر به کشته‌ها در اردوگاه جنین رخ داده است، جایی که اسرائیل مظنون است حماس و جهاد اسلامی فلسطین شاخه‌های نظامی خود را در آن فعال کرده‌اند. وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته گفت جمهوری اسلامی برای رساندن تسلیحات بیشتر برای این گروه‌ها در جنین تلاش می‌کند.

چند تن از کشته‌های فلسطینی کرانه باختری در ماه‌های گذشته نیز نتیجه درگیری‌ ساکنان مسلح شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری با فلسطینیان پس از رویدادهایی مانند کشته شدن بنیامین احی‌مئیر،‏ یک نوجوان ۱۴ ساله چوپان اسرائیلی بود که در فروردین‌ماه امسال با ضربات سنگ مهاجمان فلسطینی به سرش کشته شد.

ارتش و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل گفته‌اند برای جلوگیری از تکرار حملاتی از کرانه باختری به شهرهای مرکزی اسرائیل، مشابه حمله غافلگیرانه حماس در مهر سال گذشته، عملیات علیه باندهای فلسطینی مظنون به عضویت در سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین را گسترش داده‌اند.

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردانی به تازگی گفت اسرائیل درصدد تکرار وضعیت مشابه غزه در کرانه باختری است.

به نوشته یدیعوت آخرونوت در روز سوم تیر، اسرائیل نگران وقوع دست زدن باندهای مسلح فلسطینی در کرانه باختری به یک انتفاضه وسیع است.

XS
SM
MD
LG