لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸
حوزه رأی‌گیری
حوزه رأی‌گیری

رقابت پزشکیان و جلیلی به دور دوم کشیده شد؛ اعلام حمایت قالیباف از جلیلی

۱۱:۵۳ ۸.۴.۱۴۰۳

وزیر ارتباطات از هفت مورد «خرابکاری» در خطوط فیبر نوری خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از «هفت مورد خرابکاری عمدی» در خطوط فیبر نوری در ایران همزمان با برگزاری انتخابات خبر داد.

عیسی زارع‌پور، صبح جمعه هشتم تیر، این اظهارات را پس از رأی‌دادن و بازدید از اتاق مانیتورینگ وزارت کشور بیان کرد و گفت: «با آنکه در برخی از خرابکاری‌ها، زمین تا دو متر هم حفر شده بود اما بلافاصله تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند».

او از «پایش» بیش از ۷۰۰ هزار کیلومتر خطوط فیبر نوری با شکل زمینی و هوایی خبر داد تا به گفته او «اخلالی در روند انتخابات پیش نیاید».

وزیر ارتباطات گفته «۵۸ هزار و ۶۰۰ شعبه وصل است و این یعنی ۹۹.۹ درصد از شعب وصل هستند. البته چند شعبه باقی‌مانده هم پیش بینی میشود که شعب سیار و در مسیر هستند.»

۱۲:۱۲ ۸.۴.۱۴۰۳

«ممانعت» از ورود زنان فاقد حجاب استاندارد جمهوری اسلامی به برخی شعب اخذ رأی

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های شناخته‌شده از ممانعت از ورود زنانِ بدون حجاب استاندارد جمهوری اسلامی به شعب اخذ رأی خبر می‌دهند.

رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب این گزارش‌ها را در حساب کاربری خود در شبکه ایکس تأیید کرده است.

او نوشت: «با کسانی که اندکی موهایشان بیرون است برخورد نامناسب دارند... این در حالی است که در انتخابات مجلس... رأی‌ دادن بی‌حجاب‌ها را هم تبلیغ می‌کردند.»

به‌دنبال اعتراضات گستردهٔ پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی بر سر حجاب اجباری، و سراسری‌ شدن اعتراضات «زن زندگی آزادی»، حضور زنان مخالف حجاب اجباری در اماکن عمومی افزایش یافت و با برخوردهای پلیسی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه شد.

در برخی کمپین‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان، نامزد جریان اصلاح‌طلبی در ایران، پرسش شماری از زنان از او این بود که چه برنامه‌ای برای توقف گشت ارشاد و برخوردهای تحقیرآمیز با زنان دارد و این برنامه‌ها چه ضمانت اجرایی دارند؟

۱۲:۵۰ ۸.۴.۱۴۰۳

کنعانی موضع‌گیری آمریکا درباره انتخابات ایران را «مداخله‌جویی» توصیف کرد

به‌‌دنبال اظهارات یک مقام ارشد آمریکا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اظهارات را «مداخله‌جویانه» توصیف کرد.

ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه ششم تیرماه در شبکه ایکس نوشت: «در حالی که حکومت ایران برای انتخابات ریاست جمهوری خود آماده می شود، متأسفانه ایالات متحده انتظار ندارد که انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار شود، یا این انتخابات تغییری اساسی در مسیر کنونی ایران ایجاد کند.»

او همچنین اضافه کرده که «البته که کاندیداها توسط شورای نگهبان دست‌چین شده‌اند، اما ما همچنین می‌دانیم که مردم ایران از دسترسی به ابتدایی‌ترین آزادی‌ها که از ویژگی‌‌های ضروری هر دموکراسی‌ است، محروم هستند.»

کنعانی نیز در واکنش در همین شبکه نوشته است: «اظهارات مداخله جویانه معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، گزافه گوئی و یک مداخله جویی آشکار است.»

او مدعی شده که «صحت و سلامت برگزاری انتخابات در ایران در رأی‌گیری‌های پیشین نیز اثبات شده است. نظام جمهوری اسلامی ایران و مجریان انتخابات، رأی مردم را امانت و حق‌الناس و پاسداری از آن را واجب می‌دانند که احتمالاً درک معنای آن برای ذهنیت تمامیت خواه مقامات آمریکایی سخت است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران، بدون اشاره به ضرورت تأییدصلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان، تنها مدعی شده که «نقش آفرینی اصیل و مستقیم مردم در تعیین سرنوشت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران یک اصل بدیهی بوده و همواره در عمل به اثبات رسیده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره اعای مردم‌سالاری دینی را مطرح می‌کنند، اما هنگام اعتراضات گسترده مردمی نسبت به موضوعات مختلف، شیوه سرکوب را در پیش گرفته و به خواسته و مطالبات مردمی پاسخی غیردموکراتیک می‌دهند.

پس از اعتراضات گسترده «زن زندگی آزادی»، به‌رغم درخواست‌های مکرر چهره‌های سیاسی و منتقدان جمهوری اسلامی، بویژه در داخل ایران، برای انجام همه‌پرسی در مسائل کلان کشور، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که مسائل گوناگون کشور «قابل رفراندوم نیست».

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین در دیدار با جمعی از افراد که «دانشجو» معرفی شدند گفت: «کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

۱۳:۰۳ ۸.۴.۱۴۰۳

ستاد انتخابات: تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است

به‌دنبال انتشار تصاویری از آراء مشارکت‌کنندگان در انتخابات در شبکه‌های اجتماعی و اقدام برخی نامزدها از جمله مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان در نشان‌دادن برگه رأی خود به خبرنگاران پیش از انداختن به صندوق، ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است».

در این اطلاعیه آمده که «بر اساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رأی دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است.»

علاوه بر برگه رأی مصطفی پورمحمدی که نام خود را بر روی آن نوشته بود و آن را به دوربین‌ها نشان داد، شماری از هواداران سایر نامزدها از جلیلی تا قالیباف و پزشکیان نیز، تصاویری از برگه‌های رأی خود حاوی نام نامزد مورد نظرشان را در شبکه‌های مجازی منتشر کردند.

۱۳:۴۷ ۸.۴.۱۴۰۳

انتشار تصاویر و ویدئوهایی از حوزه‌های «خلوت» رأی‌گیری در شبکه‌های اجتماعی

شماری از کاربران، تصاویر و ویدئوهایی از برخی حوزه‌های «بسیار خلوت» رأی‌گیری منتشر کرده و مدعی شده‌اند که این حوزه‌ها در شهرهای مختلفی از جمله چون مشهد و بندرعباس قرار دارد.

رادیوفردا قادر به راستی‌آزمایی این تصاویر نیست، اما شمار قابل توجهی از کاربران که بیشتر به گروه مدافع تحریم چهاردهمین دوره انتخابات نزدیک هستند، این تصاویر را منتشر و همرسان کرده‌اند.

این دوره از انتخابات در ایران، در فضای بسیار سردی آغاز شد و تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان و حمایت جریان اصلاح‌طلبی از او نیز، بر اساس گزارش‌های میدانی، موفق به شکستن یخ انتخابات در جامعه نشده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال ۱۴۰۲ شاهد کمترین میزان مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای بودند.

۱۴:۱۹ ۸.۴.۱۴۰۳

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از شرکت در انتخابات خودداری کردند

نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در حصر خانگی به سر می‌برند، در یک استوری اینستاگرامی نوشت که والدین او پیشنهاد مأموران برای آوردن صندوق رأی به منزل‌شان را رد کردند.

خانم موسوی نوشته: «مأموران امروز برای آوردن صندوق به حصر اختر سؤال کرده‌اند. والدین گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. رأی نمی‌دهیم.»

او اضافه کرده که این استوری را برای «اطلاع دوستان» می‌نویسد.

پس از حمایت محمد خاتمی از نامزدی مسعود پزشکیان و اعلام مهدی کروبی مبنی بر شرکت در انتخابات و رأی‌دادن به نامزد جریان اصلاحات، خبری از موضع‌گیری میرحسین موسوی و زهرا رهنورد منتشر نشده بود.

زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس معترض در ایران، پس از اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، از زمستان سال ۱۳۸۹ در حصر به سر می‌برند.

۱۴:۳۶ ۸.۴.۱۴۰۳

سفیر ایران در نیوزیلند: ایرانیان ساکن این کشور برای شرکت در انتخابات از جان‌شان گذشتند

به‌دنبال اعلام پایان رأی‌گیری در نیوزیلند، سفیر ایران در این کشور گفت ایرانیان ساکن این منطقه، برای شرکت در انتخابات، «از جان‌شان گذشتند و انسان‌های شریفی هستند».

رضا نظرآهاری افزوده که «برخی محدود با پرخاشگری سعی کردند که نگذارند هموطنان رأی بدهند اما آنها حضور پیدا کردند و در پروسه انتخابات کمک کردند.»

ویدئوهای متعددی در این زمینه و نیز درگیری لفظی میان شمار معدودی از هواداران جمهوری اسلامی که در لندن، برای رأی‌دادن حضور یافته بودند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اغلب این ویدئوها حاوی الفاظ رکیک از سوی دو طرف هستند و رادیو فردا قادر به انتشار آنها نیست.

۱۵:۲۴ ۸.۴.۱۴۰۳

گزارش یک خبرنگار از «بیرون‌انداختن» مردی که شلوارک به پا داشت از حوزه رأی‌گیری

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از جلوگیری از ورود زنانی که حجاب آنها مطابق با استانداردهای حجاب اجباری نبود از برخی شعب اخذ رأی به ویژه جسینیه ارشاد، یک خبرنگار نیز خبر داد که از ورود مردانی که در هوای گرم ایران، شلوارک به پا داشتند، جلوگیری می‌شد.

بابک مجیدی، خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایلنا، در شبکه ایکس تصویری از مردی که منتشر کرده که قصد داشت در حسینیه ارشاد، رأی بدهد و افزوده: «از گرفتن رای این مرد با این پوشش در حسینیه ارشاد جلوگیری و از حوزه رای گیری به بیرون انداخته شد.»

۱۶:۱۶ ۸.۴.۱۴۰۳

«شرکت نکردن» زندانیان بند ۴ اوین در انتخابات ریاست‌جمهوری

حسین رزاق، فعال سیاسی که مدتی نیز زندانی بوده است، در توئیتی نوشته که ظهر روز جمعه «صندوق رأی را به بند ۴ زندان اوین بردند اما علی‌رغم رأی‌گیری بدون شناسنامه و کارت ملی، هیچ‌کدام از زندانیان سیاسی این بند حاضر به رأی دادن نشدند و در نمایش انتخابات شرکت نکردند».

۱۶:۳۰ ۸.۴.۱۴۰۳

وحید حقانیان: هواداران جلیلی ظاهراً بوی شکست را حس کرده‌اند

وحید حقانیان که خود را «مشاور و دستیار ارشد در امور اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی» معرفی می‌کند، گفته است که هواداران سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ظاهراً «بوی شکست را حس کرده‌اند».

حقانیان که خود نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد، در توئیتی خبر داده که «گروهی از هواداران» جلیلی بیانیه‌ای «در حمایت دروغین» از او از جانب وی جعل کرده‌اند و گفته که این اقدام «در آخرین ساعات باقی‌مانده تا شروع انتخابات، بعد از سوء استفاده گسترده از امکانات دولتی» صورت گرفته است.

طرفداران سعید جلیلی در روزهای اخیر فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی تشدید کرده‌اند و حتی شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری محمد باقر قالیباف، دیگر نامزد اصولگرایان، از صحنه انتخابات منتشر کردند که از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG