لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

نتیجه تحقیقات درباره زیست جانوری «۴۰ میلیون سال» پیش از دایناسورها


فسیل تقریبا کامل جانور کشف‌شده در نامیبیا
فسیل تقریبا کامل جانور کشف‌شده در نامیبیا

دانشمندان در پایان تحقیقات طولانی روی چند نمونه فسیلی به این نتیجه رسیده‌اند که قبل از ظهور گونه‌های دایناسور، جانوری درشت اندام با دندان‌های نیش بسیار بزرگ و ظاهری شبیه سمندرهای امروزی حاکم مطلق دریاها بوده است.

پژوهشگران می‌گویند هیکل این جانور شکارچی از انسان بزرگ‌تر و احتمالاً حدود دو و نیم متر بوده و با کمک سر بزرگ و پهن و دندان‌های نیش خود طعمه را شکار می‌کرده و می‌دریده است. طول استخوان جمجمه این جانور احتمالاً حدود ۶۰ سانتی‌متر بوده است.

مایل کوایتس، استاد جانورشناسی در دانشگاه شیکاگو که در این پژوهش مشارکت داشته گفت: «سر و آرواره او مثل یک منگنه بزرگ عمل می‌کرده است.»

این پژوهش روی فسیل‌های به جا مانده از چهار جانور از جمله بخش‌هایی از جمجمه و ستون فقرات آن‌ها که حدود یک دهه قبل کشف شده بود انجام شده و نتایج آن روز چهارشنبه ۱۳ تیر در مجله علمی «نیچر» منتشر شد.

دانشمندان معتقدند که این گونه جانوری حدود ۴۰ میلیون سال قبل از ظهور دایناسورها می‌زیسته است.

پژوهش‌های علمی در مورد قدیمی‌ترین جانوران شکارچی با هدف پیدا کردن منشأ گونه‌های جانوری که اصطلاحاً چهارپایان نامیده می‌شوند از چند دهه قبل آغاز شده است.

فرضیه‌های رایج علمی معتقدند که «چهارپایان» اولین گونه‌های جانوری هستند که در مسیر تکامل یا در جهش‌های ژنتیک باله‌های مختص جانوران آبزی را از دست داده و به جای آن صاحب انگشت شدند. این تغییر باعث شد که آن‌ها بتوانند از آب به خشکی مهاجرت کنند.

تصور می‌شود که آن‌ها منشأ رسته‌های بعدی استخوان داران روی خشکی از جمله دوزیستان، پرندگان و پستانداران از جمله گونه‌های انسانی هستند.

اکثر فسیل‌های گونه‌های قدیمی «چهارپایان» قبل از این مورد در مناطقی که در دوران‌های ماقبل تاریخ گرم و دارای ذخایر بزرگ ذغال سنگ بوده و امروزه در قاره اروپا و آمریکای شمالی قرار دارند، کشف شده است.

اما فسیل‌هایی که مبنای پژوهش جدید هستند، در منطقه‌ای که امروزه کشور نامیبیا قرار دارد کشف شده‌اند. قدمت فسیل‌ها حدود ۲۸۰ میلیون سال است و به دورانی بازمی‌گردد که این بخش از قاره آفریقا زیر لایه‌های یخبندان قرار داشت.

اگر این شواهد جدید را مبنا قرار دهیم می‌توان به این نتیجه رسید که گونه‌های اولیه «چهارپایان» در مناطق سرد کره زمین و بسیار زودتر از زمانی که تاکنون تصور می‌شد می‌زیسته‌اند. این کشف در مورد چگونگی و زمان تسلط این گونه‌ها بر خشکی‌های کره زمین سئوال‌های جدیدی مطرح می‌کند.

کلاودیا مارسیکانو، از دانشگاه بوئنوس‌آیرس و یکی از پژوهشگران ارشد این تحقیقات گفت: «مراحل اولیه داستان ظهور و زیست چهارپایان از آنچه که تصور می‌کردیم بسیار پیچیده‌تر است.»

این جانور ماقبل تاریخ «گایاسیا جنیائه» نامگذاری شده چون فسیل آن در یک کوه صخره‌ای به نام «گای-اس» در کشور نامیبیا کشف شده است.

جنیفر کلارک، دیرینه‌شناس متوفی، که سال‌ها در مورد تکامل «چهارپایان» تحقیق می‌کرد این فسیل‌ها را بیش از یک دهه قبل کشف کرده بود.

XS
SM
MD
LG