لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

حزب‌الله به تلافی کشته شدن فرمانده خود، ده‌ها راکت به اسرائیل شلیک کرد


شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان

حزب‌الله اعلام کرد که به تلافی حمله‌ای که به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این جنبش در لبنان انجامید، بیش از ۱۰۰ راکت به مواضع اسرائیل در روز چهارشنبه شلیک کرده است.

از آغاز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر تاکنون، حزب‌الله لبنان تقریبا به‌طور روزانه با اسرائیل در مرز دو کشور تبادل آتش داشته است، اما تشدید درگیری‌ها طی هفته‌های اخیر و تهدیدهای طرفین علیه یکدیگر، بیم آن را به وجود آورده است که این درگیری‌ها به جنگی تمام عیار منجر شود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله فرانسه و رویترز به نقل از منابع امنیتی روز چهارشنبه گزارش داده بودند که «یکی از فرماندهان حزب‌الله که مسئول یکی از سه یگان این گروه در جنوب لبنان بوده است» بر اثر حمله اسرائیل به خودرویی در شهر صور کشته شده است».

این گروه موردحمایت ایران نیز در تایید گزارش‌ها گفت که «فرمانده محمد نعمه ناصر»، ملقب به «حاج ابو نعمه» به همراه یکی دیگر از اعضای حزب‌الله در حمله اسرائیل کشته شده است.

محمد نعمه ناصر دومین فرمانده ارشد حزب‌الله است که طی حدود سه هفته گذشته، در حمله هوایی اسرائیل کشته می‌شود. او متولد سال ۱۹۵۶ میلادی در شهرک حداثا در جنوب لبنان بوده و فرماندهی «یگان عزیز» در حزب‌الله را بر عهده داشت.

«یگان عزیز»، یکی از سه یگان حزب‌الله در منطقه جنوب لبنان است که مسئولیت عملیات حزب‌الله در بخش شرقی جنوب لبنان تا منطقه بقاع غربی را بر عهده دارد.

حزب‌الله اعلام کرد که شبه‌نظامیان این گروه در واکنش به کشته شدن محمد نعمه ناصر، دو هدف اسرائیلی را در بلندی‌های اشغالی جولان با ۱۰۰ راکت کاتیوشا مورد حمله قرار دادند.

این گروه همچنین گفت «ده‌ها راکت کاتیوشا» نیز به تلافی این رخداد به یکی دیگر از مواضع اسرائیل و «راکت‌های فلق» و موشک‌های سنگین بورکان به دو پایگاه نظامی در شمال اسرائیل شلیک کرده است.

یکی از سخنگوهای ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که حدود ۱۰۰ فروند راکت از لبنان به اسرائیل شلیک شده است.

ارتش اسرائیل نیز در اطلاعیه جداگانه‌ای گفت که نیروهای آتش‌نشانی در منطقه کریات شمنا، واقع در شمال اسرائیل، در حال اطفای چندین حریق هستند که این راکت‌ها موجبشان شده‌اند.

طی هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان که به موازات جنگ غزه جریان دارد، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان، از جمله ۷۰ غیرنظامی، کشته شده‌اند. اسرائیل نیز تاکنون ۲۶ کشته داده است که ۱۰ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG