لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

اسرائیل طرح احداث ۵۳۰۰ خانه در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را تصویب کرد


یک نهاد غیردولتیِ اسرائيلی خبر داد دولت این کشور روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه طرح احداث حدود پنج هزار و ۳۰۰ خانهٔ دیگر در شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالیِ کرانه باختری رود اردن را تصویب کرده است.

به گفته «صلح اکنون»، این طرح گسترده‌ترین مورد از غصب و مصادره اراضی فلسطینیان در سه دهه اخیر است.

به احتمال زیاد، تصویب این طرح، تنش در کرانهٔ باختری را که در پی حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهرماه به خشونت کشیده شده بود، افزایش خواهد داد.

گروه افراطی حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

«صلح اکنون» که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین سازمان‌های مدنیِ طرفدار صلح در اسرائیل است در ادامه بیانیه خود افزود: شورای عالی شهرسازی دولت طرح احداث پنج هزار و ۲۹۵ خانه جدید در ده‌ها شهرک یهودی‌نشین را تصویب کرده است.

نهاد مسئول برنامه‌ریزی و کنترل مناطق اشغالی در وزارت دفاع اسرائیل در پاسخ به خبرگزاری‌های بین‌المللی ابراز نظر در این مورد را به دفتر نخست‌وزیری ارجاع داد و این دفتر نیز تاکنون به سئوالات خبرگزاری‌ها پاسخ نداده است.

شمار زیادی از اعضای دولتِ ائتلافیِ اسرائیل از ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین یا حامیان سیاسی آن‌ها هستند.

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی در دولت بنیامین نتانیاهو، که یکی از افراطی‌ترین اعضای دست راستیِ کابینه و خود از جامعه شهرک‌نشین‌ یهودی است مسئولیت سیاستگذاری در مورد شهرک‌های یهودی‌نشین را برعهده دارد.

فلسطینیانِ کرانه باختری رود اردن، بخش شرقی اورشلیم (بیت المقدس) و نوار غزه را که در جنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد بخش‌های تفکیک‌ناپذیرِ کشور مستقلِ فلسطینی تلقی می‌کنند.

تصویب طرح اخیر می‌تواند با انتقاد دولت آمریکا، مهم‌ترین متحد اسرائیل، مواجه شود که در سیاست رسمی خود مخالف توسعهٔ شهرک‌های یهودی است اما در عمل اسرائیل را در این مورد تحت فشار قرار نمی‌دهد.

این تصمیمِ بحث برانگیز در شرایطی اتخاذ می‌شود که حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه همچنان ادامه دارد و تبادل آتش و درگیری در مرزهای شمالی اسرائیل با حزب‌الله لبنان در این مدت تقریبا بدون وقفه ادامه داشته است.

با وجود تلاش‌های گستردهٔ دیپلماتیک برای برقراری گام به گامِ آتش‌بس و برقراری صلح در نوار غزه هیچ یک از دو طرف، اسرائیل و گروه حماس، تاکنون طرح اخیر را که از حمایت ضمنیِ واشینگتن نیز برخوردار است نپذیرفته‌اند.

دولت آمریکا بدون ارائه جزئیات می‌گوید اصلاحاتی که حماس در مورد این طرح ذکر کرده عملی نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در مورد این طرح که حدود یک ماه پیش ارائه شد موضع‌گیری‌های متناقضی داشته است.

او از یک‌سو تایید کرده که جوهرهٔ اصلی این طرح از سوی اسرائیل ارائه شده و از سوی دیگر بارها تاکید کرده که تنها یک آتش‌بسِ موقت را می‌پذیرد و پس از آن اسرائیل به حملات خود با هدفِ نابود کردن حماس ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG