لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

یک شرکت دولتی لهستان به فروش قطعاتی برای استفاده در پهپادهای ایرانی متهم شد


جمهوری اسلامی ایران از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هزاران فروند پهپاد در اختیار مسکو قرار داده است
جمهوری اسلامی ایران از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هزاران فروند پهپاد در اختیار مسکو قرار داده است

رادیو لهستانی «زِت» خبر داد یک شرکت دولتی این کشور اقدام به فروش و صادرات قطعاتی کرده که نهایتاً از پهپادهای ایرانی مورد استفاده در جنگ اوکراین سردر آورده است.

این رادیوی خصوصی روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه بدون ذکر منبع خبر خود، افزود که دادستان‌ها از سال ۲۰۲۲ در حال بررسی این موضوع هستند.

رویترز می‌گوید دادستان‌های لهستانی در پاسخ به ای‌میل ارسالی این خبرگزاری، تأیید کرده‌اند که در حال بررسی احتمال صادرات کالاهای دارای کاربرد دوگانه ساخته‌شده در لهستان هستند، اما از ایران نامی نبرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، هزاران فروند پهپاد را در اختیار مسکو قرار داده است. این پهپادها برای فرسوده کردن پدافند هوایی اوکراین و ضربه زدن به زیرساخت‌های غیرنظامی آن استفاده شده‌اند.

لهستان، به‌عنوان یک کشور عضو ناتو، چه در دولت ملی‌گرای پیشین و چه در زمان رهبری دونالد توسک یکی از حامیان اصلی اوکراین بوده است.

با وجود این، گزارش رادیو لهستانی «زت» نشان می‌دهد یک شرکت دولتی متعلق به آژانس توسعه صنعتی، پمپ‌های سوختی را می‌فروخته که در نهایت سر از پهپادهای ایرانی درآورده‌اند.

بر اساس این گزارش، شرکت «وی‌اس‌کی پوزنان» قطعاتی را به شرکت «موتورسازان ایران» فروخته که تراکتورهای کشاورزی تولید می‌کند. سپس این پمپ‌ها از تأسیسات ایرانی تولیدکننده پهپادهای نظامی سر درآورده‌اند و این پهپادها پس از آن توسط روسیه خریداری شده‌اند.

بنابر گزارش رادیو لهستانی «زت»، این موضوع توسط سرویس امنیت داخلی لهستان مورد بررسی قرار گرفته و به دادستانی اطلاع داده شده است.

در ای‌میل دادستانی کل لهستان به رویترز تأکید شده که «تحقیقات درباره صادرات محصولات تولیدی در کارخانه تجهیزات ارتباطی وی‌اس‌کِی پوزنان در جریان است».

این کارخانه‌ که در شهر پوزنان لهستان واقع شده، اتصالات گازی و قطعات مربوط به موتورهای دیزل را تولید می‌کند اما حالا بدون اخذ مجوز از وزارت توسعه‌وفناوری این کشور، محصولات دو منظوره تولید و صادر کرده است.

بر اساس ای‌میل دادستانی کل به رویترز، مدیرعامل وقت این شرکت به فروش محصولات با اهمیت راهبردی و بدون مجوز متهم شده و تحقیقات از او در جریان است.

به گفته دادستانی لهستان، او احتمالاً با مجازات تا ۱۰ سال زندان روبرو خواهد شد.

سرویس امنیت داخلی لهستان، آژانس توسعه صنعتی، وزارت دارایی و شرکت مذکور به درخواست‌های رویترز برای ابراز نظر پاسخ نداده‌اند.

استفاده از قطعات شرکت‌های خارجی در پهپادهای ساخت ایران برای استفاده در جنگ اوکراین، در حالی که تهران هدف تحریم‌ها قرار دارد، به موضوعی مناقشه‌برانگیز در ماه‌های گذشته تبدیل شده است.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» دی‌ماه پارسال از کشف ۴۰ قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی در یک پهپاد ایرانی سرنگون‌شده توسط اوکراین خبر داد.

وزارت‌ خارجه، خزانه‌داری، دارایی و دادگستری آمریکا اعلام کرده‌اند که توسعه، تولید و تکثیر پهپادهای ایران، منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را «بی‌ثبات» می‌کند.

در این بیانیه تصریح شده که ایران برای دستیابی به فناوری‌هایی که منشأ اصلی آن‌ها ایالات متحده است از کشورهای ثالث استفاده می‌کند.

واشینگتن فهرست بلندبالایی از اقلام الکترونیکی مانند ماژول‌های فرستنده، گیرنده به همراه پردازنده‌ها، کنترل‌کننده‌ها، حافظه و سایر مدارهای الکترونیکی پیچیده، تجهیزات هدایت و ناوبری را با نام‌های تجاری آمریکایی منتشر کرده و به شرکت‌های خارجی هشدار داده است که از فروش آن‌ها به ایران اجتناب کنند.

همزمان«هزینه پایین، سادگی تولید و سهولت استفاده» از پهپادهای ایرانی، کشورهایی که جمهوری اسلامی ظرفیت ارسال محموله به آن‌ها را دارد به خود جذب کرده است.

با آنکه اوکراین و کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که با صادرات پهپادهای تهاجمی خود به روسیه در میانه جنگ اوکراین از تجاوز نظامی مسکو به کشور همسایه خود حمایت کرده است، تهران این اتهام را رد می‌کند.

شورای اتحادیه اروپا در بروکسل ۲۵ تیرماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌دلیل «حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانهٔ روسیه علیه اوکراین، گروه‌ها و نهادهای مسلح خاورمیانه و منطقهٔ دریای سرخ» کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفته‌اند تحریم‌های کنونی علیه جمهوری اسلامی را به مدت یک سال دیگر تمدید کنند.

با استفاده از گزارش رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG