لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

تبعات کسری برق ایران؛ افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان و توقف خانه‌سازی


کارخانه سیمان زرند ساوه
کارخانه سیمان زرند ساوه

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن از افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان به دلیل قطعی برق کارخانه‌ها خبر داده و گفته است این موضوع منجر به تعطیلی کارگاه‌های تولید مسکن شده است.

فرشید پورحاجت روز سه‌شنبه ۹ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است کسری برق در روند توزیع سیمان اخلال ایجاد کرده و طی یک هفته اخیر سیمان دیگر در بازار نیست.

به گفته او خروجی وضعیت امروز به‌گونه‌ای شده که طی ۲۰ روز اخیر سیمان با افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

ابتدای تابستان امسال رضا محتشمی‌پور، معاون معدنی وزیر صمت در نامه‌ای با اشاره به کسری گسترده برق گفت صنعت سیمان نیاز به هزار مگاوات برق دارد، اما برق تحویلی به این صنعت از اول خرداد نصف خواهد شد.

مقامات ایران از اعلام برق تحویلی به صنایع کشور، از جمله سیمان خودداری می‌کنند و مشخص نیست با توجه به اینکه شدت کسری برق در روزهای گذشته بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده، چه میزان برق تحویل صنایع می‌شود.

پارسال کسری برق ایران در اوج گرمای تابستان حدود ۱۱ هزار مگاوات بود و بر اساس گزارش‌های داخلی این موضوع منجر به زیان شش تا هشت میلیارد دلاری صنایع شده بود.

امسال کسری برق کشور به ۱۷ هزار مگاوات اوج گرفته و علاوه بر برق صنایع، برق تحویلی به کارخانه‌های داروسازی، منازل و حتی بیمارستان‌ها نیز مختل شده و ادارات و بانک‌های کشور ساعات کاری خود را به شدت کاهش داده و در برخی استان‌ها تعطیل هستند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید در زمان حاضر هر کیسه سیمان بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به مصرف‌کننده تحویل می‌شود، این در حالی است که سه هفته قبل هر کیسه سیمان با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان توزیع می‌شد.

پورحاجت می‌گوید دولت در زمستان می‌گوید گاز نداریم و در تابستان برق.

در زمستان‌ها نیز ایران با کسری هنگفت گاز مواجه است و کارخانه‌های سیمان مجبور هستند به جای گاز، سوخت بسیار آلاینده مازوت بسوزانند که هم گران است و هم باعث آلودگی شدید هوا می‌شود.

XS
SM
MD
LG