لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

حوثی‌های یمن حمله به یک کشتی تجاری در خلیج عدن را تایید کردند


شورشیان حوثی یمن، تحت حمایت ایران، تایید کردند که به یک کشتی کانتینری بزرگ در خلیج عدن حمله کرده‌اند.

این گروه روز یکشنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد کشتی «ام‌وی کروتون» را مورد هدف موشک‌های بالستیک قرار داده و یک پهپاد نوع «ام‌جی-۹» آمریکا را در شمال استان صعده سرنگون کرده است.

این اولین حمله تایید شده حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری بعد از حمله اسرائیل به بندر حدیده، تحت کنترل این گروه شورشی، در دو هفته گذشته است.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز روز گذشته حمله حوثی‌ها به دو کشتی را تایید کرده، اما گفته بود انفجار در نزدیکی کشتی «ام‌وی کروتون» اتفاق افتاده و خدمه و خود کشتی آسیبی ندیده‌اند.

داده‌های نهادهای اطلاعات دریانوردی نشان می‌دهد کشتی کانتیتری یاد شده با پرچم لیبریا، هفته گذشته از بندر فجیره امارات حرکت کرده و هم‌اکنون در آبهای خلیج عدن با سرعت ۵ نات دریایی در حال حرکت است.

هم‌زمان با حمله حوثی‌ها به کشتی باری یاد شده، ارتش آمریکا اعلام کرده بود یک موشک و پرتابگر گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را منهدم کرده است.

حملات حوثی‌ها از ماه نوامبر گذشته حمل و نقل بین‌المللی در این منطقه را مختل کرده است. این گروه شبه نظامی از حمایت ایران برخوردارند از آن زمان تاکنون با ادعای همبستگی با فلسطینی‌های غزه به کشتی‌هایی که از مسیر دریای سرخ و خلیج عدن می‌گذرند حمله می‌کنند.

در پاسخ به حملات حوثی‌ها آمریکا نیز در چندین مورد مواضع این گروه شبه نظامی را بمباران کرده‌است.

اواخر تیرماه نهادهای امنیتی بریتانیا اعلام کردند که دو کشتی در آب‌های یمن هدف حمله با پهپاد و تیراندازی مردان مسلحی سوار بر قایق قرار گرفته‌اند، رخدادهایی که گویای تشدید تنش‌ها در دریای سرخ بود.

این حملات تنها چند روز پس از آن انجام گرفت که شورشیان حوثی یمن تهدید کرده بودند در واکنش به موج حملات اخیر اسرائیل به غزه، عملیات خود علیه کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه را شدت می‌بخشند و حملات پهپادی به اسرائیل نیز ترتیب دادند.

در پی این اقدامات، اسرائیل پاسخ این حملات را داد و جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل به اهداف مورد استفادهٔ نظامی این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در بندر الحدیده در یمن حمله کردند.

XS
SM
MD
LG