لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

تماس بلینکن با وزیر خارجه ترکیه و تاکید بر اهمیت حضور حماس در نشست پنج‌شنبه


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در تماس‌های تلفنی با نخست وزیر عراق و وزیر خارجه ترکیه، درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه و دستیابی به آتش‌بس غزه گفت‌وگو کرد.

بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن در گفت‌وگو با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، بر اهمیت حضور گروه افراطی حماس در مذاکرات روز پنج‌شنبه تاکید کرد.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، هنوز پاسخ روشنی برای حضور در مذاکرات جدید نداده است و تنها گفته که به جای مذاکرات بیشتر باید طرحی که رئیس‌جمهور آمریکا سه ماه پیش آن را اعلام کرد، مبنای مسیر کار قرار گیرد.

ترکیه روابط خوبی با رهبران گروه افراطی حماس دارد.

نشست مذاکرات آتش‌بس در روز پنج‌شنبه طرحی بود که رهبران آمریکا، قطر و مصر ارائه کردند.

رهبران این سه کشور در بحبوحه اوج گرفتن تنش‌ها در منطقه و تهدیدهای ایران علیه اسرائیل، خواستار از سر گرفته شدن مذاکرات و نهایی شدن جزییات توافق آتش‌بس شدند.

اسرائیل گفته است هیاتی را به این مذاکرات اعزام خواهد کرد.

طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها ابتدا از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ارائه شد و اواخر خرداد به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه همچنین در تماس با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، درباره آخرین تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه گفت‌وگو کرد و بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بر اهمیت مسئولیت عراق در حفاظت از نظامیان ائتلاف بین‌المللی در مقابل حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG