لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

گروگان‌گیری در زندانی در روسیه با ۸ کشته پایان یافت


عکسی که کانال تلگرام گارد ملی روسیه از رویداد روز جمعه منتشر کرده است
عکسی که کانال تلگرام گارد ملی روسیه از رویداد روز جمعه منتشر کرده است

نیروهای امنیتی روسیه چهار زندانی که خود را از اعضای داعش معرفی کرده و اقدام به گروگان‌گیری و قتل چهار نفر در زندانی در جنوب غربی این کشور کرده بودند را از پای درآوردند.

بنابر اطلاعیه سرویس زندان‌های روسیه، این گروگان‌گیری روز جمعه دوم شهریور در زندانی در منطقه وُلگوگراد روی داد و چهار مامور زندان بر اثر ضربات چاقوی گروگان‌گیرها کشته شدند.

در همین حال ویدئویی از چهار زندانی گروگان‌گیر منتشر شده است که چاقوبه‌دست کنار اجساد ماموران زندان ایستاده‌اند و خود را از اعضای گروه داعش معرفی می‌کنند.

یک کانال تلگرامی منطقه این چهار زندانی را دو تبعه ازبکستان و دو تبعه تاجیکستان معرفی کرده است. این گزارش از سوی مقام‌های روسیه تایید نشده است.

در ویدئوهای دیگری که از این رویداد منتشر شده گروگان‌گیران کنار پرچم «الله اکبر» ایستاده‌اند و در یک ویدئو نیز یکی از گروگان‌گیران می‌گوید ماموران زندان «حقوق مسلمانان را زیر پا گذاشته بودند».

بنابر اعلام گارد ملی روسیه، تک‌تیراندازان توانستند با کشتن این چهار زندانی به این گروگان‌گیری پایان دهند.

بر اساس همین گزارش، از بین افرادی که هدف ضربات چاقوی گروگان‌گیران قرار گرفتند سه نفر در زندان کشته شدند و نفر چهارم در بیمارستان جان باخت.

به گزارش رویترز، عملیات حمله به این زندان برای آزادی گروگان‌ها پس از آن انجام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جلسه هفتگی شورای امنیت این کشور خواستار گزارش وزیر کشور، رئیس سازمان امنیت (اف‌اس‌بی) و رئیس گارد ملی در مورد این حادثه شد.

رویداد اخیر، تنها دو ماه پس از شورش زندان ژوئن، پرسش‌های امنیتی عمده‌ای را برانگیخت.

جزییاتی از رویداد روز جمعه منتشر نشده و مشخص نیست که این چهار زندانی چگونه توانسته‌اند چاقو به دست آورند و ویدئوهایی از اقدامات خود تهیه و در فضای مجازی منتشر کنند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، حادثه روز جمعه احتمالا پیامدهای بیگانه‌هراسی را که در ماه‌های اخیر و در پی حمله تالار کروکوس تشدید شده بود بدتر خواهد کرد.

فروردین امسال در جریان حمله به تالار کروکوس سیتی، در حومه مسکو، که گروه داعش خراسان مسئولیت آن را برعهده گرفت ۱۴۵ نفر کشته شدند.

تاکنون ده تبعه تاجیک در ارتباط با آن حمله بازداشت شده‌اند.

روسیه که نهادهای نظامی و امنیتی آن به شدت درگیر جنگ علیه اوکراین هستند، پس از آن نیز شاهد حملات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بوده است.

حدود دو ماه پیش گروگان‌گیری در زندانی در شهر روستوف‌نادون روی داد که با کشته شدن پنج‌ گروگانگیر که مقام‌های روسیه آنها را اعضای داعش معرفی کردند به پایان رسید.

اندکی پیش از آن نیز ماجرای مشابهی در زندانی در منطقه روستوف تکرار شد و مقام‌های روسیه از کشته شدن شش گروگان‌گیر خبر دادند.

XS
SM
MD
LG