لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

انتشار عکس کشتی «مظنون به حمل» موشک‌های ایرانی برای روسیه در بندری نزدیک ایران


کشتی پورت اولیا ۳ در آستاراخان
کشتی پورت اولیا ۳ در آستاراخان

همزمان با بیانیه آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره اقدام جمهوری اسلامی در تجهیز روسیه به موشک‌های بالیستیک تولید شده در صنایع نظامی ایران، شبکه سی‌ان‌ان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از رهگیری یک فروند کشتی باری روسی خبر داد که مظنون به حمل موشک‌های ایرانی است.

این کشتی باری هفته گذشته یک بندر در ایران در دریای خزر را به سوی روسیه ترک کرده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، تصاویر ماهواره‌ای که کمپانی مَکسار تکنولوژی منتشر کرده حاکی است کشتی «پورت اولیا ۳» که هفته گذشته از امیرآباد در ساحل دریای خزر ایران حرکت کرد، در بندر آستاراخان شناسایی شده و فرستنده خود را خاموش کرده است. این کشتی مظنون به حمل موشک‌های بالیستیک دریافتی از ایران است.

ساعتی پس از بیانیه وزیر خارجه آمریکا در سفر روز سه‌شنبه این هفته او به لندن در خصوص تأیید تجهیز روسیه به موشک‌های بالیستیک از سوی ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار فروند کشتی متعلق به جمال‌الدین امیرماگومدوویچ (امیرمحمدوویچ) پاشایف، مالک شبکه‌ای از شرکت‌های کشتیرانی روسی را به دلیل کمک به نقل و انتقال «کمک‌های مرگبار ایران به روسیه» همراه با ۲۰ فرد و نهاد جمهوری اسلامی ایران تحریم کرد.

کشتی «پورت اولیا ۳» یکی از چهار کشتی متعلق به امیرماگومدوویچ پاشایف است که روز سه‌شنبه تحریم آن از سوی آمریکا اعلام شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد کشتی «پورت اولیا ۳» اوایل سپتامبر امسال نخستین محموله موشک‌های بالیستیک ایران را برای انتقال به روسیه بارگیری کرد.

مقامات آمریکایی پیشتر به سی‌ان‌ان گفته بودند مذاکرات روسیه برای دریافت موشک‌های ایران در جریان سفر سال گذشته سرگئی شویگو، وزیر دفاع وقت روسیه به ایران آغاز شد.

روسیه از دو سال و نیم پیش به اوکراین حمله نظامی تمام‌عیار کرده و با اشغال چهار استان این کشور جنگ را تاکنون ادامه داده است.

تا مدتی پیش جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی در مظان این اتهام بود که پهپادهای تهاجمی، از جمله از مدل «شاهد ۱۳۶» به روسیه داده که از آن‌ها برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین نیز غیر از میدان‌ جنگ استفاده کرده است. تهران همچنین متهم است که به نیروهای روسی برای کاربرد پهپادها در ایران و روسیه آموزش داده و به ساخت کارخانه تولید قطعات پهپاد در روسیه کمک کرده است.

روسیه در ادامه جنگ خود در اوکراین، در برابر تجهیز بیشتر اوکراین به تسلیحات پیشرفته غربی، نیازمند به تسلیحات است. ارزیابی شد که سفرهای اخیر رئیس‌جمهور روسیه به شماری از کشورها، از جمله کره شمالی برای این هدف بود.

اندیشکده آی‌اس‌دبلیو در واشینگتن قبلا گفته بود ایران از بنادر انزلی و امیرآباد برای انتقال پهپادها به آستراخان در روسیه استفاده کرده و کشتی روسی «پورت اولیا ۳» بارها در این دو بندر ایرانی لنگر انداخته است.

در حالی که عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، روز ۲۱ شهریور در پیام‌های جداگانه ارسال موشک بالیستیک از ایران به روسیه را «تکذیب» کردند، مقامات ارشد آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا این هفته در اظهارات متعدد خود ایران را به دلیل این همکاری با روسیه محکوم کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در لندن گفت آمریکا «به طور خصوصی» به ایران هشدار داده که چنین اقدامی باعث تشدید تنش خواهد شد.

آقای بلینکن و همتای بریتانیایی او، دیوید لمی، روز چهارشنبه نیز در سفر مشترک به کی‌یف برای کمک انسانی و نظامی بیشتر به اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه با ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، مذاکره کردند.

به نوشته گاردین، سفر مشترک وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا این احتمال را تقویت کرد که این دو کشور به زودی به اوکراین اجازه دهند تا از تسلیحات دریافتی از آن‌ها برای حمله به عمق خاک روسیه هم غیر از دفاع در خاک اوکراین، استفاده کند.

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین این هفته گفت کشورش باید بتواند به آشیانه موشک‌های روسیه حمله کند، که منظور او از جمله ضربه زدن به انبارهای موشکی است که روسیه از ایران می‌گیرد.

وزارت خارجه اوکراین این هفته شهریار آموزگار، کاردار ایران در کی‌یف را احضار کرده بود تا به او اخطار دهد که تجهیز روسیه به موشک «عواقب مخرب و غیرقابل جبران» برای روابط دو کشور خواهد داشت.

با استفاده از سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG