لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

قوهٔ قضائیه ایران از آزادی یک شهروند اتریشی زندانی خبر داد


تصویری که قوه قضائیه همراه با خبر آزادی کریستین وبر منتشر کرده است. رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در سمت راست
تصویری که قوه قضائیه همراه با خبر آزادی کریستین وبر منتشر کرده است. رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در سمت راست

ارگان رسمی قوهٔ قضائیه ایران از آزادی یک تبعه اتریشی از زندان، که هویت او «کریستین وبر» اعلام شده، با استفاده از «نهاد‌های ارفاقی و رأفت اسلامی» خبر داد.

خبرگزاری میزان، روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریور این خبر را به نقل از ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، منتشر کرده است.

اگرچه در این خبر، به مدتی که وبر در ایران در زندان بوده اشاره‌ای نشده، اما رسانه‌های اتریشی نوشته‌اند که او پس از دو سال حبس، از زندان آزاد شد.

در این گزارش آمده است که این شهروند اتریشی که «به‌دلیل جرایم ارتکابی در استان آذربایجان غربی در زندان به سر می‌بُرد، با استفاده از نهاد‌های ارفاقی و رافت اسلامی، از زندان آزاد شد.»

در خبر خبرگزاری میزان، به نوع جرایمی که ادعا شده شهروند اتریش در ایران انجام داده اشاره نشده است.

با این حال در سال ۲۰۲۲ اتریش اعلام کرده بود که یکی از شهروندان این کشور در رابطه با اتهامات غیرمرتبط با اعتراضاتی پس از جان‌باختن مهسا ژینا امینی، آغاز شد، در ایران بازداشت شده است.

خبرگزاری رویترز هم نوشته است تماس با سفارت اتریش برای پرسش دربارهٔ «جرایم ارتکابی» وبر در ایران، به نتیجه نرسیده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از تحویل کریستین وبر به ولف دیتریش هایم، سفیر اتریش در ایران خبر داده‌اند تا امور مربوط به خروج و انتقال وی به خارج از کشور را پیگیری کرده و انجام دهد.

تصویر این شهروند جوان اتریشی از سوی خبرگزاری میزان منتشر نشده و تنها در برخی نشریات اتریشی در دسترس است.

با این حال در برخی نشریات اتریش، از کریستین وبر به عنوان یک «زندانی سیاسی» و «گروگان» در جمهوری اسلامی نام برده شده که در ایران ربوده شده بود.

در وب‌سایت پارلمان اتریش، هنوز نیز سؤالی که دربارهٔ وضعیت او در ایران، از نمایندگان این کشور در پارلمان اروپا پرسیده شده بود، در دسترس است.

مارتین گراف، یکی از نمایندگان پارلمان از الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه وقت اتریش در این مورد سوالی پرسیده و گفته بود که آقای وبر در ۲۵ اوت سال ۲۰۲۲، در سن ۲۷ سالگی، به محض ورود به ارومیه، «ربوده» و به زندان منتقل شد.

به گفتهٔ آقای گراف، اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات سومالی دربارهٔ کریستین وبر مطرح شده بود که بعداً مشخص شد نادرست است و اتهامات علیه او اندکی بعد به اتهام «حمل سلاح‌های خطرناک» تغییر یافت.

آذرماه سال ۱۴۰۱ نیز مسعود مصاحب، بازرگان ۷۶ ساله و دبیرکل «انجمن دوستی ایران و اتریش»، که بهمن سال ۱۳۹۷ در جریان سفر به تهران، دستگیر و سپس به اتهام «جاسوسی برای آلمان و اسرائیل» به ده سال حبس محکوم شده بود، از زندان آزاد شد.

حکومت ایران سال‌ها است زندانیان خارجی یا دوتابعیتی را بازداشت، به اتهامات مختلف از جمله جاسوسی، متهم و پس از دریافت امتیازاتی، آنها را آزاد می‌کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری میزان، رویترز و وب‌سایت پارلمان اتریش؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG