لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

کتاب خاطرات آرونداتی روی، نویسندهٔ سرشناس هندی و مؤلف «خدای چیزهای کوچک»


آرونداتی روی
آرونداتی روی

آرونداتی روی، نویسندهٔ سرشناس هندی و برندهٔ جایزهٔ بوکر، نخستین کتاب خاطرات خود را که با الهام از مرگ مادرش نوشته شده، تا شهریور سال ۱۴۰۴ منتشر خواهد کرد.

این کتاب که «مامان مری به سراغم می‌آید» نام دارد توسط انتشارات هیمیش همیلتون، زیرمجموعهٔ انتشارات پنگوئن، چاپ خواهد شد و بر روی روابط پیچیدهٔ آرونداتی روی با مادرش و زندگی او از کودکی تاکنون متمرکز است.

آرونداتی روی که بیشتر به خاطر رمان «خدای چیزهای کوچک» شناخته شده است، در بیانیه‌ای گفته کار بر روی این کتاب را از شهریور ۱۴۰۱ و پس از مرگ مادرش، مری روی، آغاز کرده است.

چند برگردان فارسی از رمان مشهور او «خدای چیزهای کوچک» نیز ازجمله آثاری است که از این نویسندهٔ سرشناس هندی در بازار کتاب ایران منتشر شده است.

آرونداتی روی همچنین از مادرش مری به عنوان «یکی از جسورترین و شگفت‌انگیزترین» افرادی که تا به حال شناخته یاد می‌کند.

روی در بیانیه‌ای گفته تمام عمرش مشغول نوشتن این کتاب بوده است. او افزود: «شاید مادری مثل مادر من شایستهٔ نویسنده‌ای مثل من به عنوان دختر بود. همچنین، شاید نویسنده‌ای مثل من شایستهٔ مادری مثل او بود.»

خانم روی در ادامه نوشته است که بیش از یک دختر که عزادار مرگ مادرش است، «به عنوان نویسنده‌ای که موضوعی جذاب را از دست داده‌ام، برای او عزاداری می‌کنم.»

سیمون پراسر، مدیر انتشارات همیش همیلتون، کتاب خاطرات آرونداتی روی را اثری شگفت‌انگیز خوانده است که تمام عناصر مختلف زندگی و نوشته‌های روی را در بر دارد.

به گفتهٔ آقای پراسر این اثر مانند خود آرونداتی روی الهام‌بخش است و «صداقتی افراط‌گونه دارد و گاهی خنده‌دار و عمیقاً تأثیرگذار» است.

روی، که پیشتر در سال ۱۹۹۷ برای رمان «خدای چیزهای کوچک» جایزه‌ٔ بوکر را دریافت کرده بود، در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌اش نیز شناخته شده است. او یکی از منتقدان سرسخت دولت نارندرا مودی در هند به شمار می‌رود و بارها به قوانین دولتی که اقلیت‌ها را هدف قرار می‌دهد انتقاد کرده است.

آرونداتی روی همچنین به تازگی به عنوان برندهٔ جایزهٔ پن پینتر معرفی شده است. این جایزه به نویسندگانی اعطا می‌شود که به گفتهٔ هارولد پینتر، نمایشنامه‌نویس فقید، نگاهی «مصمم، تزلزل‌ناپذیر» به جهان دارند.

این افتخار دو هفته پس از آن اعلام شد که مقامات هندی اجازهٔ تعقیب قضایی این نویسنده را به دلیل اظهاراتی که ۱۴ سال پیش دربارهٔ کشمیر کرده بود، صادر کردند.

روی در یک رویداد در سال ۲۰۱۰ گفته بود که منطقهٔ مورد مناقشهٔ کشمیر هرگز بخشی جدانشدنی از هند نبوده است. این اظهارات منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن او تحت قوانین سختگیرانهٔ ضدتروریسم هند شده است.

در پاسخ، صدها تن از دانشگاهیان، فعالان و خبرنگاران هندی نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که از دولت خواستند تصمیم خود را مبنی بر تعقیب قضایی خانم روی پس بگیرد.

«قانون جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی» (UAPA) در هند که تحت آن مجوز پیگرد صادر شده، به‌دلیل سختگیری‌های فراوان و ایجاد چالش‌های بزرگ برای گرفتن وثیقه معروف است و اغلب منجر به سال‌ها بازداشت پیش از محاکمه می‌شود.

منتقدان این قانون را غیرقانونی و غیردموکراتیک می‌دانند و معتقدند که دولت نارندرا مودی از آن برای ساکت کردن منتقدان خود استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG