لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای شهروند نروژ مرتبط با پیجرهای حزب‌الله


یک پیجر منفجرشده
یک پیجر منفجرشده

نروژ علیه یک شهروند خود به اتهام ارتباط با شرکت مستقر در بلغارستان که نامش در تحقیقات مرتبط با انفجار پیجرهای نیروهای حزب‌الله لبنان مطرح شده، قرار بازداشت بین‌المللی صادر کرد.

انفجار همزمان هزاران دستگاه پیجر نیروهای حزب‌الله در روز ۲۷ شهریور سال جاری در لبنان و بخش‌هایی از سوریه و سپس انفجار مشابهِ یک روز بعد در صدها دستگاه بی‌سیم و سایر تجهیزات ارتباطی این گروه دست‌کم ۳۹ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

یک هفته پس از این رویداد‌های بی‌سابقه، خبرگزاری رویترز در تحقیقاتی به نقل از منابع لبنانی اعلام کرد ۱۵۰۰ عضو حزب‌الله در انفجارها نابینا یا قطع عضو شده‌اند.

سخنگوی سرویس تحقیقات جنایی نروژ روز پنج‌شنبه، پنجم مهر، اعلام کرد از سوی پلیس اسلو، علیه یک شهروند نروژی قرار بازداشت بین‌المللی صادر کرده است.

این تشکیلات از ذکر نام این فرد خودداری کرد، اما رسانه‌های عمده نروژ در این روز نوشتند مردی ۳۹ ساله که دارای تابعیت هند نیز هست، ۱۲ سال در نروژ کار و زندگی کرده و رد پای او این هفته در سفر به آمریکا «گم شده»، در ارتباط با تحقیقات نروژ در خصوص یک شرکت مستقر در بلغارستان تحت تعقیب قرار گرفته است.

کارفرمای این مرد تحت تعقیب در کشور نروژ که پیشتر رینسون یوسه یا خوزه معرفی شده بود به رسانه‌ها گفت تلاش کرده با کارمند خود تماس بگیرد اما موفقیتی نداشته است.

یوسه پیشتر به عنوان بنیانگذار شرکت «نورتا گلوبال با مسئولیت محدود» معرفی شده است.

با این حال، سرویس تحقیقات جنایی نروژ اعلام کرد که بررسی‌هایش هنوز رسمیت ندارد و ظن مشخصی نیز علیه فرد تحت تعقیب وجود ندارد.

غیر از شرکت ثبت شده در بلغارستان، نام «باک کانسالتینگ»، یک شرکت ثبت شده در مجارستان و همچنین شرکت تایوانی «گلد آپولو» در ارتباط با تأمین زنجیره پیجرهای ارسالی برای حزب‎‌الله به میان آمد.

دولت‌های مجارستان، تایوان و بلغارستان از خود در این ارتباط سلب مسئولیت کرده و تأکید کرده‌اند که شرکت‌ها تولیدکننده تجهیزات ارتباطی منفجر شده نبوده‌اند.

حزب‌الله و حامی اصلی آن، جمهوری اسلامی ایران، عملیات انفجاری تجهیزات ارتباطی را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

نیویورک تایمز نوشته بود پیجرها پیش از ارسال برای حزب‌الله عامدانه دستکاری شده بود.

برخی رسانه‌های جهانی در فرضیات خود نام یگان ۸۲۰۰ در سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را در این ارتباط مطرح کردند.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان در روز ششم مهر، مقامات لبنانی گفتند اسرائیل مواد منفجره را در باتری‌های این تجهیزات جاسازی کرده بود.

دو مقام بلندپایه امنیتی لبنان به سی‌ان‌ان گفتند از فناوری بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده بود که تشخیص آن را غیرممکن می‌کرد.

اسرائیل در خصوص هر گونه مسئولیت در آن رویدادها سکوت کرده است. بنیامین نتانیاهو حدود یک هفته بعد در سخنانی تلویحی گفت کشورش «ضرباتی» به حزب‌الله زده که در مخیله این گروه هم نمی‌گنجید.

معلوم نبود اشاره آقای نتانیاهو به حملات هدفمند ارتش اسرائیل علیه فرماندهان ارشد حزب‌الله در نشست‌های مخفی آن‌ها، مانند ابراهیم عقیل و تمامی فرماندهان گردان «رضوان» بود یا انفجار پیجرها و تجهیزات ارتباطی.

انفجارها جمهوری اسلامی ایران و تمامی گروه‌های متحدش در منطقه را به هراس انداخته است.

رویترز این هفته به نقل از منابع امنیتی در ایران نوشت سپاه پاسداران از بیم تکرار انفجارهای مشابه، استفاده از این تجهیزات را کنار گذاشته و تحقیقاتی را علیه عوامل بلندپایه و میان‌پایه خود به ظن نفوذی بودن و احتمال ارتباط با اسرائیل آغاز کرده است.

خبرگزاری‌ها همچنین گزارش دادند گروه‌های نیابتی ایران در عراق و شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه باختری نیز نگران از عواقب ادامه استفاده از این تجهیزات، کاربرد آن را اکیدا ممنوع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG