لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

زنده «آمادگی» اسرائیل برای حمله زمینی؛ اظهارات معاون حزب‌الله درباره جانشین نصرالله

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۸:۳۳

گالانت از آمادگی اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان خبر داد

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به شکل تلویحی اشاره کرد که این کشور در حال آماده شدن برای آغاز تهاجم زمینی علیه گروه حزب‌الله در لبنان است.

او روز دوشنبه خطاب به نیروهای تیپ زرهی ۱۸۸ و تیپ پیاده گولانی در شمال اسرائیل گفت: «حذف نصرالله، رهبر تروریستی حزب‌الله، یک گام بسیار مهم است، اما همه چیز نیست. ما از تمامی قابلیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد».

آقای گالانت افزود: «اگر کسی در سوی مقابل معنای این قابلیت‌ها را درک نمی‌کند، باید بداند که منظور تمامی قابلیت‌ها است و شما بخشی از این تلاش هستید. ما به شما اعتماد داریم که قادر به انجام هر کاری هستید».

این در حالی است که شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز دوشنبه گفت که این گروه برای حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان آماده است.

۱۷:۰۵

نخست‌وزیر اسرائیل: جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند

بنیامین نتانیاهو در یک پیام ویدئویی به زبان انگلیسی خطاب به مردم ایران گفت که اسرائیل «در کنار شما است».

نخست‌وزیر اسرائیل در این ویدئو با اشاره به «اظهارات آتشین» مقام‌های جمهوری اسلامی درباره دفاع از لبنان و غزه گفت: «این حکومت هر روز منطقه ما را بیشتر به عمق تاریکی و جنگ می‌برد.»

او افزود: «هر لحظه که می‌گذرد، این حکومت شما مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند.»

آقای نتانیاهو با اشاره به این که جمهوری اسلامی به مردم ایران اهمیت نمی‌دهد، گفت که اگر حکومت ایران برای مردم اهمیت قائل بود «میلیاردها دلار پول را بری جنگ‌های بیهوده در سراسر خاورمیانه تلف نمی‌کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از این پیام ویدئویی اعلام کرد: «وقتی ایران سرانجام آزاد شود، که این لحظه زودتر از آنچه مردم فکر می‌کنند از راه می‌رسد، همه‌چیز متفاوت خواهد شد.»

او افزود: «مردمان باستانی ما، یهودیان و ایرانیان، سرانجام به صلح می‌رسند. کشورهای ما، ایران و اسرائیل، سرانجام به صلح می‌رسند.»

بنیامین نتانیاهو ادامه داد: «وقتی آن روز فرا برسد، شبکه تروری که رژیم [جمهوری اسلامی] در پنج قاره ساخته است، ورشکسته و برچیده خواهد شد. بر اساس استعدادهای عظیمی که در ایران وجود دارد با سرمایه‌گذاری جهانی، گردشگری گسترده و نوآوری‌های فناورانه بر اساس استعدادهای عظیمی که در ایران وجود دارد آینده‌ای درخشان در انتظار ایران خواهد بود. آیا این بهتر از فقر بی‌پایان، سرکوب و جنگ نیست؟»

نخست‌وزیر اسرائیل اضافه کرد: «اجازه ندهید یک گروه کوچک از دین‌سالاران افراطی، امیدها و رؤیاهای شما را نابود کنند. شما شایسته بهتر از این‌ هستید. فرزندان شما شایسته بهتر از این هستند. کل جهان شایسته بهتر از این است.»

او خطاب به مردم ایران تصریح کرد: «می‌دانم که شما از متجاوزان و قاتلان عضو حماس و حزب‌الله حمایت نمی‌کنید، اما رهبران شما این کار را می‌کنند. شما سزاوار بیشتر هستید. مردم ایران باید بدانند، اسرائیل در کنار شماست. باشد که با هم آینده‌ای از رفاه و صلح را ببینیم».

۱۶:۳۸

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران جان باختن دو خبرنگار در لبنان را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به همراه سندیکای روزنامه‌نگاران لبنان (LJS) کشته شدن دو خبرنگار در حملات اسرائیل به جنوب لبنان را محکوم کردند و خواستار آغاز فوری تحقیقات شدند.

آنها تأکید کردند که مصونیت اسرائیل نباید ادامه یابد و افرادی که مسئول کشتار خبرنگاران هستند، باید در دادگاه بین‌المللی کیفری محاکمه و مجازات شوند.

از روز دوم مهر تا به حال دست‌کم دو خبرنگار بر اثر حملات هوایی اسرائیل در جنوب لبنان کشته شدند. آن روز به خونین‌ترین روز برای غیرنظامیان در این کشور از سال ۲۰۰۶ تبدیل شد.

مجموعاً پنج خبرنگار از زمان آغاز جنگ غزه، در ۱۵ مهر سال گذشته در لبنان در اثر بمباران‌های اسرائیل جان باخته‌اند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «تعداد خبرنگارانی که در این درگیری کشته شده‌اند، باور نکردنی است. چه به عمد کشته شده باشند چه غیرعمد. این امر نشان‌دهنده بی‌اعتنایی شوکه‌کننده به جان انسان‌ها و به ویژه جامعه خبرنگاری است. مصونیت اسرائیل نباید ادامه یابد و عاملان جنایت علیه خبرنگاران باید در دادگاه‌های بین‌المللی کیفری محاکمه و مجازات شوند.»

هادی السید، خبرنگار المیادین، و کامل کارکی، فیلم‌بردار تلویزیون المنار، دو نفری بودند که در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند.

۱۵:۵۶

لبنان می‌گوید بیش از هزار نفر در حملات دو هفته اخیر اسرائیل کشته شده‌اند

وزارت بهداشت لبنان می‌گوید حملات اسرائیل به این کشور طی کمتر از دو هفته اخیر،‌ جان دست‌کم هزار و ۵۰ تن از جمله ۱۵۶ زن و ۸۷ کودک را گرفته است.

بر پایه گزارش این نهاد دولتی، حملات گسترده اسرائیل به نقاط مختلف لبنان و از جمله بیروت پایتخت، تنها در روز یکشنبه هشتم مهرماه، منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۱۳۳ تن شد. در این روز دو حمله به نزدیکی شهر صیدا در ۴۵ کیلومتری جنوب بیروت، ۴۵ کشته و ۷۰ زخمی بر جای گذاشت.

در حمله دیگری به استان شمالی بعلبک در همین روز هم، ۲۱ تن کشته و دست‌کم ۴۷ تن زخمی شدند.

در روز دوشنبه نهم مهرماه هم حملات اسرائیل به نقاط مختلف لبنان و از جمله نواحی مرزی با سوریه ادامه داشت. در یک حمله به ساختمانی در مرکز بیروت پایتخت، دست‌کم ۴ تن، از جمله سه تن از اعضای جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین و یکی از فرماندهان حماس کشته شدند.

به گفته یک مقام نظامی لبنانی از زمان بالا گرفتن حملات اسرائیل در روزهای اخیر، دست‌کم یازده سرباز لبنانی کشته و بیش از ۲۰ تن هم زخمی شده‌اند.

جمعه ششم مهرماه،‌ بمباران سنگین مقر اصلی حزب‌الله لبنان در منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت،‌ منجر به کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، و تعداد دیگری از فرماندهان ارشد این گروه به همراه عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران، شد.

در روزهای پیش از آن هم، اسرائیل بیش از ۱۰ تن از چهره‌های کلیدی حزب‌الله را کشته بود.

در یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات در نوع خود، عصر سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه نزدیک به ۵ هزار دستگاه پیجر مورد استفاده نیروهای حزب‌الله لبنان،‌ تقریبا به طور همزمان منفجر شد؛ اقدامی که به اسرائیل نسبت داده شده و بر اثر آن، دست‌کم یازده تن کشته و بیش از ۲۸۰۰ تن هم زخمی شدند. موضوعی که منجر به بالا گرفتن تنش دو طرف و حملات سنگین اسرائیل به مواضع حزب‌الله شد.

در همین حال منابع بهداشتی و درمانی فلسطینی هم می‌گویند از زمان آغاز جنگ جاری حدود یک‌سال پیش تا کنون، ۴۱ هزار و ۶۱۵ تن در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند. از جمله ۴ عضو یک خانواده در دیرالبلح که در یک حمله هوایی به خانه‌شان در صبح دوشنبه نهم مهرماه کشته شدند.

۱۵:۰۳

هاآرتص: هشدار آمریکا به تهران درباره حمله به اسرائیل

روزنامه هاآرتص روز دوشنبه، ۹ مهر، به نقل از یک دیپلمات غربی خبر داد که دولت آمریکا به تهران هشدار داده که در صورت حمله به اسرائیل، پاسخ اسرائیل بسیار شدید خواهد بود و واشینگتن نخواهد توانست اسرائیل را مهار کند.

هاآرتص نوشت: دولت بایدن از طریق یک کشور سوم به ایران هشدار داده که در صورت حمله‌ تهران به اسرائیل، پاسخ اسرائیل بسیار شدید خواهد بود و آمریکا قادر به مهار اسرائیل نخواهد بود.

به نوشته هاآرتص، دیپلمات غربیِ «آگاه از محتوای هشدار آمریکا به ایران» که با این روزنامه گفت‌وگو کرده، اظهار داشته که پیام را کشوری در اروپا که روابط دیپلماتیک با ایران را حفظ می‌کند، به آگاهی تهران رساند.

پیشتر سی‌ان‌ان گزارش داده بود که دولت بایدن نگران پاسخ ایران به کشته شدن حسن نصرالله به دست اسرائیل است.

۱۴:۲۳

حضور مقام‌های عالی‌رتبه ایران در دفتر حزب‌الله در تهران

رسانه‌ها در ایران خبر می‌دهند که چند مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران حاضر شده‌اند.

جام جم از حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، در دفتر حزب‌الله لبنان و نماینده این گروه در تهران خبر داد.

علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی، هم روز دوشنبه در دفتر حزب‌الله در تهران حاضر شده و مرگ حسن نصرالله را «تسلیت گفته» است.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی که بیش از چهار دهه پیش در لبنان با یاری فرماندهان وقت سپاه پاسداران ایران تشکیل شد، در ادامه فعالیت خود در مبارزه با اسرائیل، به یک حزب سیاسی نیز تبدیل شد و بخش بزرگی از مناطق شیعه‌نشین حومه جنوبی بیروت و همچنین جنوب لبنان در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل را در کنترل خود دارد.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

جمهوری اسلامی ایران حامی اصلی مالی و نظامی این گروه بوده و حزب‌الله از گروه‌های نیابتی تهران به شمار می‌رود.

۱۳:۵۸

حمله «اسرائیل» به منطقه‌ای در خاک سوریه در نزدیکی مرز لبنان

دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن می‌گوید بر اثر حمله اسرائیل به منطقه‌ای در خاک سوریه در نزدیکی یک گذرگاه مرزی با لبنان، هفت شبه‌نظامی متحد ایران زخمی شده‌اند.

به گفته این سازمان نظارتی مستقل، هواپیماهای جنگنده اسرائیلی در نخستین ساعات دوشنبه، ۹ مهرماه، ساختمانی در نزدیکی روستای مرزی «جِدَیده یابوس» در مرز لبنان را بمباران کردند و در این حمله، هفت شبه‌نظامی طرفدار ایران، از جمله دو شهروند سوریه زخمی شدند.

این گذرگاه مرزی که در جاده بیروت- دمشق واقع شده است، از یک هفته پیش و به‌دنبال حملات سنگین اسرائیل به لبنان، تبدیل به مسیر اصلی فرار لبنانی‌ها به سمت سوریه شده است.

درباره این اتفاق بیشتر بخوانید:

۱۲:۵۲

معاون حزب‌الله: دبیرکل را بر اساس مکانیسم درونی گروه در اولین فرصت انتخاب می‌کنیم

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز دوشنبه ضمن اشاره به این که جانشین حسن نصرالله به‌زودی انتخاب خواهد شد گفت که دبیرکل این گروه «بر اساس مکانیسم درونی حزب‌الله انتخاب خواهد شد».

او در ادامه سخنرانی خود گفت: «مطمئن باشید که پیروزی از آنِ ماست، باید کمی صبور باشیم.»

به گفته این مقام، جانشین نصرالله «در اولین فرصت» تعیین و معرفی خواهد شد.

او گفت: «در ساختار حزب‌الله، معاونان فرماندهان و جایگزین‌های ذخیره وجود دارد و آنها آماده جایگزین شدن در هر موقعیتی هستند. در اسرع وقت و بر اساس سازوکار مصوب برای انتخاب در جنبش، دبیرکل حزب‌الله را انتخاب خواهیم کرد. انتخاب‌ها در حزب‌الله آسان خواهد بود و همه چیز روشن است.»

به گفته او، حسن نصرالله روز جمعه هفته گذشته به همراه «چهار نفر دیگر» از جمله عباس نیلفروشان،‌ فرمانده سپاه، در منطقه ضاحیه در نزدیکی بیروت کشته شده است.

این مقام حزب‌الله در ادامه تأکید کرد که این گروه به نبرد خود با اسرائیل در حمایت از گروه افراطی حماس ادامه خواهد داد.

او ادعا کرد که حزب‌الله همچون جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل،‌ این بار نیز پیروز میدان نبرد خواهد بود، و برای حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان نیز آماده است.

هفته گذشته اخباری هم از ترور شیخ نعیم قاسم منتشر شده بود که بعدا تکذیب شد
هفته گذشته اخباری هم از ترور شیخ نعیم قاسم منتشر شده بود که بعدا تکذیب شد

۱۱:۳۷

تعدادی از مدارس شهر حیفا بازگشایی شد

ستاد پشت جبهه اسرائیل از روز دوشنبه، ۹ مهر، به مدارس اسرائیلی در شهر حیفا اجازه داد کلاس‌های درس را دوباره در مدارس برقرار کرده و به دورکاری پایان دهند.

این رهنمود برای آن دسته از مدارس در این سومین شهر بزرگ اسرائیل است که دارای پناهگاه بوده و دسترسی آسان دانش‌آموزان به مکان امن در صورت شنیده شدن صدای آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع راکتی یا پهپاد انفجاری وجود دارد.

با این حال، کلاس‌های درس در مدارسِ نقاط شمالی‌تر از حیفا، کماکان به صورت مجازی به کار خود ادامه می‌دهند.

۶۰۵ هزار دانش‌آموز اسرائیلی در شمال اسرائیل در ۹ روز اخیر در پی تشدید بحران امنیتی از رفتن به کلاس درس باز مانده‌اند.

به گفته رادیو ارتش اسرائیل، موافقت ستاد پشت جبهه اسرائیل با بازگشایی مدارسِ دارای پناهگاه در بندر حیفا ناشی از ارزیابی ارتش اسرائیل است که میزان خطرات امنیتی در این منطقه برای ساکنان تا حد زیادی کاسته شده است.

۱۱:۳۵

حزب‌الله می‌گوید هنوز رسما صفی‌الدین را به عنوان جانشین نصرالله انتخاب نکرده است

پس از آن که شبکه سعودی الحدث یک‌شنبه شب مدعی شد که شورای رهبری حزب‌الله هاشم صفی‌الدین را به سمت دبیرکلی این گروه انتخاب کرده، حزب‌الله در بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

گروه حزب‌الله با رد این گزارش‌ها در یک بیانیه در اوایل بامداد دوشنبه نوشت: «اخبار مربوط به اقدامات تشکیلاتی این حزب تا زمانی که بیانیه رسمی صادر نشود، قابل استناد نیست».

هاشم صفی‌الدین، پسر دایی حسن نصرالله است که تاکنون ریاست شورای اجرایی این گروه را در دست داشته است.

شیخ صفی‌الدین پدر همسر زینب سلیمانی، فرزند قاسم سلیمانی، است و برادر کوچکش، عبدالله صفی‌الدین، مسئول دفتر رسمی حزب‌الله در ایران است.

رسانه‌های اسرائیل در تحلیل‌های خود در خصوص هاشم صفی‌الدین نوشته‌اند این مهره ارشد حزب‌الله که فارسی را به روانی صحبت می‌کند و در حوزه علمیه قم درس خوانده، فردی «بسیار تندروتر» از حسن نصرالله است.

از شیخ نبیل قاووق نیز به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشین حسن نصرالله نام برده می‌شد تا این که ارتش اسرائیل و حزب‌الله روز هشتم مهر تأیید کردند که او در عملیات هدفمند ارتش اسرائیل در هفتم مهر در ضاحیه کشته شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG