لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

هشدار تازه در مورد یک نقص ایمنی در ناوگان بیش از چهل شرکت هواپیمایی


هواپیمای بوئینک ۷۳۷ مکس ۸
هواپیمای بوئینک ۷۳۷ مکس ۸

انجمن ملی امنیت ترابری هوایی آمریکا می‌گوید ممکن است قطعاتی از سکان برخی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ موجود در ناوگان بیش از چهل شرکت هواپیمایی بین‌المللی، دچار مشکل بوده و ایمنی پرواز را به خطر بیاندازند.

این انجمن هفته پیش، پس از مدت‌ها مطالعه در مورد مشکلی که هفت ماه پیش برای یک بوئینگ ۷۳۷ شرکت هوایی یونایتد پیش آمده بود، مجموعه‌ای از توصیه‌های امنیتی اضطراری را در ارتباط با نقص سیستم کنترل سکان برخی از این هواپیما‌ها منتشر کرد.

در آن حادثه، پدال‌های کنترل سکان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ شرکت هوایی یونایتد، در زمان فرود در فرودگاه نیویورک، در وضعیت خلاص قفل شده و از کار افتادند. در این حادثه به ۱۶۱ سرنشین هواپیما، آسیبی وارد نشد.

این نهاد همچنین روز دوشنبه نهم مهرماه اعلام کرد که باخبر شده که دو شرکت هواپیمایی خارجی هم در سال ۲۰۱۹، پنج سال پیش، با حوادثی مشابه روبرو شده‌اند.

جنیفر هامِندی، رئیس این انجمن در نامه‌ای خطاب به مایک ویتاکر، مدیر سازمان فدرال هوانوردی، از این‌که ممکن است برخی خطوط هوایی از وجود این نقص فنی در بوئینگ‌های ۷۳۷ خود بی‌خبر باشند، ابراز نگرانی کرد.

انجمن ملی امنیت ترابری هوایی آمریکا می‌گوید احتمال دارد این قطعات مشکل‌دار در ۲۷۱ هواپیمای عملیاتی دست‌کم ۴۰ شرکت هوایی بین‌المللی و ۱۶ هواپیمای خطوط داخلی آمریکا وجود داشته باشند. ضمن آنکه احتمال دارد حدود ۷۵ دستگاه از این قطعات هم به عنوان قطعه یدکی روی هواپیماهای دیگر استفاده شده باشند.

در پی انتشار این نامه، سهام شرکت بوئینگ ۲.۷ درصد سقوط کرد.

خانم هامِندی همچنین از این‌که «سازمان فدرال هوانوردی، تا پیش از انتشار توصیه‌های ایمنی اضطراری انجمن، موضوع را به اندازه کافی جدی نگرفته بوده»، ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر سازمان فدرال هوانوردی تأکید کرده که توصیه‌های این انجمن را جدی می‌گیرد و در ماه جاری، آزمایش‌های بیشتری را با استفاده از شبیه‌ساز برنامه‌ریزی کرده‌است.

بخش بازبینی و اقدامات اصلاحی سازمان فدرال هوانوردی آمریکا هم گفته که در نظر دارد به سرعت همه شرکت‌هایی را که هواپیماهایی با این قطعه معیوب در اختیار دارند،‌ از این موضوع آگاه کند.

شرکت هوایی یونایتد اعلام کرده که این قطعات معیوب، تنها در ۹ فروند از هواپیمایش وجود داشته که در ماه‌های گذشته همه آنها را تعویض کرده است.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم دو ماه پیش ادعا کرد که شرکت‌های هوایی مالک بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس ۸ و ان.جی. را از وجود نقص احتمالی در سیستم کنترل سکان مطلع کرده‌است.

این تازه‌ترین نقص گزارش‌شده در مورد محصولات شرکت عظیم بوئینگ است. طی سال‌های اخیر، بروز نقص‌هایی در هواپیماهای تولید این شرکت، از جمله در سامانهٔ ناوبری، بدنه و چرخ‌ها، منجر به حوادثی جدی و گاه مرگبار شده است.

دست‌کم سه تن از مهندسان ارشد پیشین این شرکت، در مورد «سهل‌انگاری» مدیران بوئینگ در زمینه ایمنی و کنترل کیفیت محصولات شرکت شهادت داده‌اند؛ موضوعی که به شدت به اعتبار این غول هواپیماسازی لطمه زده است.

سه ماه پیش فضاپیمای استارلاینر ساخت بوئینگ هم که دو فضانورد باتجربه ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرده بود، دچار نقص فنی،‌ از جمله چندین نشت هلیوم شد. در واکنش مدیران ناسا تصمیم گرفتند برای حفظ ایمنی فضانوردان، مدت حضور آنها در ایستگاه فضایی را تمدید کرده و استارلاینر را بدون سرنشین به زمین بازگردانند. موضوعی که ضربه‌ای دیگر بر اعتبار بوئینگ وارد کرد.

اکنون یک فضاپیمای شرکت اسپیس‌اکس متعلق به ایلان ماسک،‌ برای بازگرداندن این فضانوردان، در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG