لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

رئیس پارلمان گرجستان قانون محدودیت حقوق دگرباشان جنسی را امضا کرد


شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان
شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان

شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان از حزب «رویای گرجی»۱۲ مهرماه لایحه‌ جنجالی «ارزش‌های خانوادگی» را امضا کرد که به گفته‌ٔ گروه‌های حقوق بشری و مخالفان، حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را به شدت محدود می‌کند.

این لایحه در پارلمان این کشور با ۸۴ رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید.

پیشتر و پس از تصویب این لایحه در روز ۲۷ ام شهریور، مخالفان، پارلمان را تحریم کرده و معترضان در خارج از ساختمان پارلمان تجمع کردند.

روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان از امضای این لایحه خودداری کرد تا بر اساس قانون اساسی گرجستان، آن را به پارلمان بازگرداند.

سیاست‌های حزب حاکم «رویای گرجی» در تضاد با سالومه زورابیشویلی و اپوزیسیون سیاسی است که از ماه‌ها پیش حضور در جلسات پارلمان را در آستانه انتخابات ماه آینده تحریم کرده است.

سه‌شنبه ۲۷ شهریور، جمعی از مردم گرجستان در اعتراض به قانون جدید، مقابل ساختمان پارلمان در مرکز شهر تفلیس جمع شدند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود این قانون مشکلات واقعی خانواده‌های گرجی را نادیده می‌گیرد.

این قانون که با عنوان «ارزش‌های خانوادگی و حمایت از خردسالان» معرفی شده، ۱۸ قانون قبلی را تغییر داده است، از جمله قوانین مربوط به آزادی بیان و رسانه‌ها. دولت این تغییرات را «اصلاح» می‌نامد. یکی از موارد مهم این قانون، ممنوعیت تجمعاتی است که در آنها افراد می‌توانند جنسیتی متفاوت از «جنس بیولوژیکی» خود را ابراز کنند.

شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان، هنگام امضای این قانون به رئیس‌جمهور و مخالفانش به خاطر عدم حمایت از آن حمله کرد و گفت: «خیلی جالب است که رهبر بی‌ارزش اپوزیسیون که حالا رئیس جمهور محبوب شده، حاضر نیست قانونی را امضا کند که از ارزشمندترین چیز برای یک انسان، یعنی خانواده و کودکان، محافظت می‌کند.»

گرچه رئیس پارلمان از نظر قانونی حق امضای این قانون را داشته، اما این اقدام او نشان‌دهنده فضای سیاسی کاملاً دو قطبی گرجستان است.

اکنون این قانون باید در روزنامه رسمی قوانین گرجستان منتشر شود و ۶۰ روز بعد به اجرا گذاشته خواهد شد.

موج مخالفت‌های خارجی

لایحه «ارزش‌های خانوادگی» از سوی حزب حاکم «رویاهای گرجی» پیشنهاد شده است و از جمله شامل ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان و پذیرش فرزندخواندگی توسط زوج‌های همجنس‌گرا می‌شود.

این قانون همچنین به رسانه‌ها هم اجازه نمی‌دهد دربارهٔ روابط همجنس‌گرایان چیزی بنویسند یا نشان دهند.

رئیس‌جمهور گرجستان با این قانون مخالف بود و آن را وتو کرد، اما حزب حاکم بدون توجه به اعتراض مردم و نگرانی‌های بین‌المللی، آن را به یک قانون تبدیل کرد.

شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان، در جواب انتقاد کشورهای غربی گفت: «می‌دانم بعضی از کشورهای خارجی از این قانون خوششان نمی‌آید، اما ما گرجی‌ها هیچ‌وقت از نظر دیگران نترسیده‌ایم. وقتی ایمان، عقل و عشق به کشورمان به ما می‌گوید کاری درست است، آن را انجام می‌دهیم، حتی اگر بقیه دنیا اشتباه فکر کنند.»

این قانون بعد از قانون «عوامل خارجی» یکی از پر سر و صداترین قوانین گرجستان است که اقلیت‌های جنسی را هدف قرار می‌دهد.

قانون «عوامل خارجی» که به «قانون روسیه» هم معروف است، به دولت اجازه می‌دهد فعالیت رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری را که از خارج پول می‌گیرند، محدود کند.

تصویب این قانون باعث اعتراضات زیادی در گرجستان شد. آمریکا و کشورهای غربی هم نگرانی خودشان را اعلام کردند.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG