لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

وزیر اسرائیلی اظهارات نقل‌شده از او در مورد راهبرد آمریکا در قبال ایران را تصحیح کرد


ییسرائل کاتز (چپ) در حال گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو در یکی از نشست‌های کابینه اسرائیل
ییسرائل کاتز (چپ) در حال گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو در یکی از نشست‌های کابینه اسرائیل

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، می‌گوید که سخنان او در مورد مفهوم راهبرد جدید کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی ایران «به درستی درک نشده است».

به گزارش رویترز، سخنگوی وزیر اطلاعات اسرائیل شنبه بیست و دوم مهر با تصحیح اظهارات این وزیر گفت که «منظور او این نبوده است که راهبرد جدید آمریکا به جنگ با ایران منجر می‌شود».

دونالد ترامپ جمعه ۲۱ مهر با تأکید بر اینکه برجام، توافق هسته‌ای دو سال پیش قدرت‌های جهانی با ایران را تأیید نمی‌کند، افزود که برجام باید ضمن همکاری با کشورهای همپیمان و کنگره تغییر کند وگرنه دولت او از این پیمان خارج می‌شود.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، در زمان پخش سخنان دونالد ترامپ در استودیوی شبکه دوم تلویزیون اسرائیل بود و بلافاصله در پایان بیانیه آقای ترامپ در مورد راهبرد جدید کاخ سفید اظهار نظر کرد و خبرگزاری رویترز سخنان او را در مورد اینکه این راهبرد می‌تواند به وقوع جنگ با ایران منجر شود، بازتاب داد.

اما اکنون سخنگوی آقای کاتز می‌گوید از اظهارات وزیر در مورد قطعی بودن وقوع جنگ با ایران سوء برداشت شده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی این وزیر گفت که مجری برنامه تلویزیونی پرسشی طولانی را مطرح کرد که با این جمله تمام شد که آیا وزیر خطر بروز جنگ را از این راهبرد جدید آمریکایی احساس می‌کند؟ که وزیر پاسخ داد «قطعاً، بله. من فکر می‌کنم که سخنرانی بسیار حائز اهمیت بود».

اما این سخنگو افزود که سخنان وزیر پیش از پاسخگویی به بخش پایانی پرسش، «اظهار نظری در خصوص بخش نخست سخنان مجری برنامه بوده و او قصد نداشته که از وقوع یک جنگ سخنی بگوید».

به گفته این سخنگو، اظهارات وزیر تأکیدی بر «تغییر واقعی» است که راهبرد جدید آمریکا می‌تواند در مقابله با «تهدیدهای ناشی از ایران، شامل خطرات موشک‌های بالیستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی و سایر تحرکات مخرب ایران در منطقه و نقض حقوق بشر در ایران» به وجود آورد.

ییسرائل کاتز در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل همچنین گفته بود که کشورش در تعیین راهبرد جدید آمریکایی سهیم بوده و ملاقات ماه گذشته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با دونالد ترامپ در نیویورک «مهم‌ترین ملاقات یک رهبر اسرائیل با رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۰ سال گذشته بوده است».

وزیر اطلاعات اسرائیل در این مصاحبه نظر همیشگی خود را نیز که «ایران کره شمالی جدید است»، تکرار کرد.

رسانه‌های اسرائیل ماه گذشته نوشته بودند که وزیر اطلاعات در آستانه دیدار نتانیاهو با ترامپ، از نخست‌وزیر اسرائیل قاطعانه خواسته است که سه گزینه را در مورد برجام به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کند؛ لغو، تعلیق یا تغییر کلی این توافق.

ییسرائل کاتز رقیب بنیامین نتانیاهو در به دست گرفتن رهبری حزب لیکود و پست نخست‌وزیری اسرائیل نیز هست.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه جمعه از اعلام راهبرد جدید آمریکا در مورد ایران به عنوان «گامی شجاعانه» در مقابله با یک «توافق بد» استقبال کرد و به آقای ترامپ تبریک گفت.

به گفته آقای نتانیاهو، استراتژی تازه آمریکا یک «فرصت برای برخورد مستقیم با رژیم تروریستی ایران» است.

اسرائیل و ایران از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند.

اما پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تا حد شک جامعه جهانی به ماهیت نظامی آن در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، و در کنار آن سیاست‌های رئیس‌جمهور پیشین ایران در انکار هولوکاست و تأکید بر «محو اسرائیل از نقشه جهان» بحران اسرائیل و ایران را وارد مراحل تازه‌ای کرد.

با وجود این، نخست‌وزیر اسرائیل که سرسخت‌ترین مخالف برجام است، دو سال پیش گفت که این توافق یک واقعیت تثبیت شده است و از این به بعد باید ایران را در اجرای تعهداتش به دقت رصد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل و بسیاری از فرماندهان نظامی این کشور که تا پیش از برجام از وجود «گزینه نظامی» در برابر ایران سخن می‌گفتند، در پی برجام این گزینه را تکرار نکردند.

ولی سپاه پاسداران ایران تنها سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام با شلیک موشک‌های بالیستیک با نوشته عبری «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به روی بدنه موشک‌ها، حساسیت اسرائیل را تحریک کرد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، امید دولت اسرائیل به تغییر برجام زنده شد و بنیامین نتانیاهو در سه دیدار خود با او در ماه‌های گذشته، بر «لغو یا تغییر کلی برجام» اصرار کرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران شامگاه جمعه راهبرد جدید اعلام شده از سوی دونالد ترامپ را قاطعانه رد کرد و تأکید کرد که هیچ تبصره‌ای به برجام افزوده نمی‌شود. او همچنین افزود که ایران از این پس برنامه توسعه موشکی خود را با «تلاش مضاعف» ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG