لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

رئیس پلیس تهران: تعارفی در برخورد با معترضان به حجاب نداریم


فرمانده پلیس تهران (راست) در کنار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران.
فرمانده پلیس تهران (راست) در کنار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران.

رئیس پلیس تهران بزرگ به معترضان به حجاب اجباری در ایران هشدار داد که پلیس «هیچ تعارفی» در برخورد با آنها ندارد٬ اما افزود که به مأموران پلیس درباره «رعایت شئونات قانونی در برخورد با همه مردم» تذکر داده شده است.

حسین رحیمی این موضوع را در حاشیه طرح موسوم به بازداشت «اراذل و اوباش» تهران و در جمع خبرنگاران بیان کرده و گفته است که «رعایت شئونات اسلامی در جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بر همه شهروندان واجب و لازم است».

عالی‌ترین مقام انتظامی تهران بزرگ در واکنش به انتشار ویدیوی برخورد خشونت‌آمیز یک مأمور پلیس با یکی از معترضان به حجاب اجباری نیز در ابتدا گفت:‌ «این افراد با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهند بود و پلیس هیچ تعارفی با آنها ندارد».

او با این حال اضافه کرد که «ما به مأموران خود تذکر داد‌ه‌ایم که رعایت شئونات قانونی را در برخورد با همه مردم و همچنین متهمان داشته باشند، تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده که موضوعاتی این چنینی تکرار نشود».

سخنان فرمانده پلیس تهران بزرگ در واکنش به انتشار فیلم مریم شریعتمداری٬ از معترضان به حجاب اجباری است که در اثر برخورد شدید نیروی انتظامی از روی پست برق پرت شد٬ از ناحیه پا به شدت آسیب دید و «جراحی شد».

مأمور پلیس، پس از پرت کردن شریعتمداری از روی پست برق٬ با به‌کار بردن الفاظی رکیک٬ به شهروندان حاضر در محل که نسبت به این اقدام او معترض بودند٬ برای هرگونه اقدام٬ هشدار داد.

انتشار این ویدئو بازتاب‌ها و انتقادهای فراوانی در شبکه‌های مجازی برانگیخت و به نظر می‌رسد پس از تحت فشار قرار گرفتن پلیس در این زمینه٬ حسین رحیمی به مأموران تحت فرمان خود تذکر داده است.

به تازگی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از برخورد شدید یک لباس شخصی با دختری معترض به حجاب اجباری به نام «همراز صادقی» خبر داده‌اند که منجر به شکستگی دست او و بازداشت‌اش شده است.

شاهدان عینی خبر داده‌اند که وی روز پنجم اسفند در تقاطع خیابان سمیه و سپهبد قرنی تهران روسری در دست، روی کافو مخابرات [جعبه تقسیم شبکه] ایستاده بوده است.

علاوه بر این٬ ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار در توئیترش از وخامت حال مریم شریعتمداری، یکی دیگر از «دختران خیابان انقلاب» در بند عمومی زندان قرچک ورامین خبر داده‌اند.

به نوشته خانم بنی‌یعقوب، شریعتمداری که در اثر برخورد شدید نیروی انتظامی از روی پست برق پرت شده، از ناحیه پا به شدت آسیب دیده، «جراحی شده» و «نیازمند مراقبت پزشکی فوری» است، اما به گفته او مسئولان به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

شاپرک شجری‌زاده‌ نیز که پس از اعتراض به حجاب اجباری در خیابان قیطریه بازداشت شد٬ به گفته خانواده‌اش در بازداشت، ضرب‌وشتم شده‌ است.

پس از انتقادها از برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس با منتقدان حجاب اجباری٬ سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده که «نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری وظیفه برخورد با جرائم مشهود را دارد».

نیروی انتظامی نیز چهارم بهمن‌ اعلام کرده که «در قانون برای تردد بدون حجاب در مکان‌های عمومی، تا دو ماه زندان پیش‌بینی شده‌ است».

در این اطلاعیه اعلام شده که «تشویق مردم به نداشتن حجاب مشمول بند دوم ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی خواهد بود که یک تا ۱۰ سال حبس دارد و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس نیست.»

موادی از قانون مجازات اسلامی که نیروی انتظامی به آن استناد کرده مربوط به «تشویق به فساد و فحشا» است و در این قانون عبارتی با عنوان «تشویق به نداشتن حجاب» وجود ندارد.

هشدار محسن هاشمی درباره امنیتی کردن موضوع حجاب

روز سه‌شنبه اما در رویدادی دیگر رئیس شورای شهر تهران خواستار رعایت «جوانب شرعی، اخلاقی و قانونی» در برخورد با مخالفان حجاب اجباری شد و نسبت به «امنیتی» کردن موضوع حجاب در جامعه هشدار داد.

محسن هاشمی در سخنان خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه «اکثر قریب به اتفاق مراجع تقلید و علما حجاب را یک واجب شرعی می‌دانند»٬ خواستار شیوه برخورد یکسان با افراد «بی‌نماز» و «بی‌حجاب» شد.

آقای هاشمی گفت که «همانطور که در مورد نماز که یک واجب دینی است با افراد بی‌نماز برخورد نمی‌شود... از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است».

او الزامی‌شدن حجاب در ابتدای انقلاب را «یک خواسته عمومی» توصیف کرد و این پرسش را مطرح کرد که «در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که نسل جوان در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند اما اکنون بخشی از آنان دچار تردید شده و برخی دیگر هم مخالف شده‌اند؟»

محسن هاشمی منتقدان وضعیت حجاب در ایران را دو گروه متدینین و مخالفان حجاب اجباری عنوان کرد که گروه اول٬ «معتقدند قانون حجاب عمل نمی‌شود» و گروه دوم «اخیرا در قالب دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر وسیع خود کردند».

رئیس شورای شهر تهران حجاب را «امری اجتماعی» توصیف کرد که «ابعاد مختلفی دارد و تبدیل آن به موضوع امنیتی و سیاسی می‌تواند پیامدهای منفی و خطرناکی در هر دو طرف جامعه داشته باشد».

او ضمن بیان لزوم رعایت «جوانب شرعی، اخلاقی و قانونی» در برخورد با مخالفان حجاب اجباری٬ اضافه کرد این شیوه برخورد نباید «باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه نسبت به احکام دینی» شود.

آغاز حرکت خودجوش اعتراض به حجاب اجباری که به «دختر خیابان انقلاب» معروف است٬ علاوه بر این برخوردهای خشونت‌آمیز٬ منجر به نصب شیروانی روی کافوی شرکت مخابرات نیز شده است.

این در حالی است که محمدرضا بیدخام مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات٬ انگیزه این شرکت از نصب شیروانی روی برخی کافوها در سطح شهر تهران را ممانعت از «سرقت یا آسیب دیدن» کافو عنوان کرده است.

آقای بیدخام در گفت‌و‌گو با فارس٬ نصب شیروانی روی کافو را «جدید و موردی» ندانسته و گفته که «برخی دست‌فروش‌ها روی کافوها بساط می‌کنند که به دلیل حساسیت تجهیزات مخابراتی و اهمیت ارتباطات، در صورت مشاهده چنین مواردی اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت تجهیزات انجام می‌شود».

او مدعی شده که شیروانی نصب‌شده روی کافوی مقابل شیرینی فرانسه در خیابان انقلاب تهران که برای اولین‌بار مخالفت با حجاب اجباری از سوی نخستین «دختر خیابان انقلاب» در آنجا علنی شد٬ «کاملاً فنی» بود و «مخابرات از هیچ نهادی برای این موضوع دستور یا ابلاغ نگرفته است».

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ تسنیم٬ فارس و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG