لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

الک بالدوین،‌ بازیگر هالیوود، در دادگاه به «نقض استفاده امن از اسلحه» متهم شد


الک بالدوین در جلسه دادگاه
الک بالدوین در جلسه دادگاه

در اولین جلسه محاکمه الک بالدوین، بازیگر سرشناس آمریکایی، که در ایالت نیومکزیکو برگزار می‌شود، دادستانی او را به «نقض استفاده امن از اسلحه» متهم کرده است.

این محاکمه که روز چهارشنبه ۲۰ تیر آغاز شد، اولین مورد از محاکمه یک بازیگر در ارتباط با شلیک گلوله در زمان فیلمبرداری است که به مرگ یکی از دست‌اندرکاران فیلم منجر شد.

در اکتبر ۲۰۲۱ در صحنه ای از تولید فیلم وسترن «زنگار» الک بالدوین با اسلحه‌ای که اطلاع نداشت پر است به سوی حاضران در صحنه نشانه‌گیری کرد.

بر اثر شلیک گلوله که هنوز مشخص نشده چطور روی داد، هالینا هاچینز، فیلمبردار کشته و جوئل سوزا، کارگردان، مجروح شد.

دادستان پرونده در اولین بخش از سخنانش خطاب به هیئت منصفه گفت الک بالدوین با نشانه گرفتن، گلوله گذاری و شلیک اسلحه به سوی خانم هاچینز اصول اولیه و جهان‌شمول استفاده ایمن از سلاح گرم را زیر پا گذاشته است.

دادستان افزود: «در ادامه دادرسی با ارائه شواهد نشان خواهیم داد که متهم با این کار خود که قصد داشت صحنه یک تیراندازی واقعی را به نمایش بگذارد جان دیگران را به خطر انداخته است.»

وکیل آقای بالدوین در سخنانش خطاب به هیئت منصفه گفت هانا گوتپرز، مسئول ایمنی تسلیحات و دیو هالز، دستیار اول کارگردان، مسئول نهایی ایمنی در روند تولید فیلم بوده‌اند. او تأکید کرد که نه در این فیلم و نه در فیلم‌های دیگر بازیگران هیچگاه مسئولیت تضمین ایمنی اسلحه‌ها را برعهده ندارند.

هانا گوتیرز و دیو هالز در محاکمه‌های جداگانه‌ای به اهمال در رعایت ضوابط ایمنی محکوم شناخته شده‌اند.

اسلحه مورد بحث یک نمونه بازسازی شده از سلاح کمری رولور مخصوص ارتش آمریکا در سال‌های ۱۸۷۰ است.

در محاکمه قبلی ثابت شد که هانا گوتیرز، مسئول ایمنی تسلیحات، قبل از آوردن این اسلحه کمری به روی صحنه ندانسته آن را فشنگ گذاری کرده بود.

الک بالدوین در تمامی اظهارنظرهای خود از جمله بازجویی توسط پلیس تأکید کرده که واقعاً قصد شلیک نداشته و گلوله خودبه‌خود از اسلحه شلیک شده است.

وکیل آقای بالدوین افزود: «هیچ‌کس روی صحنه ندیده است که موکل من اسلحه را واقعاً شلیک کند. همان‌طور که در تولید هر فیلم دیگری روی می‌دهد، مسئولان ایمنی قبلاً اسلحه را دقیقاً چک می‌کنند و روی صحنه به بازیگران می‌دهند تا با خیال راحت و همان‌طور که انتظار می‌رود آن را در دستان خود جابجا کنند، بچرخانند و حتی نشانه‌گیری کنند.»

تحقیقات اف‌بی‌آی که نتایج آن در سال ۲۰۲۲ اعلام شد به این نتیجه رسید که وضعیت اسلحه کمری مورد بحث کاملاً عادی بوده، نقض فنی خاصی نداشته و در نتیجه بدون کشیدن ماشه شلیک خودبخودی آن ناممکن بوده است.

یک کارشناس اسلحه‌شناسی که از سوی دادگاه مأمور شده بود نتایج تحقیقات اف‌بی‌آی را تأیید کرده است.

وکیل الک بالدوین در طول دادرسی استدلال خواهد کرد که در تحقیقات اف‌بی‌آی اسلحه‌ای که آلت جرم محسوب می‌شود قطعه قطعه و نابود شده است و در نتیجه قادر نخواهند بود دستکاری فنی در آن را اثبات کنند.

دادستانی برای محکوم کردن الک بالدوین باید بتواند هیئت منصفه را قانع کند که علاوه بر سهل انگاری در کاربرد اسلحه او به دلیل اهمال تبهکارانه و عامدانه نیز مجرم است.

XS
SM
MD
LG