لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

آرژانتین از قطر خواستار دستگیری و استرداد محسن رضایی شد


محسن رضایی، اکبر هاشمی رفسنجانی، و علی فلاحیان، سه متهم پرونده آمیا در جریان سفری به عربستان سعودی در سال ۸۸
محسن رضایی، اکبر هاشمی رفسنجانی، و علی فلاحیان، سه متهم پرونده آمیا در جریان سفری به عربستان سعودی در سال ۸۸

در حالی که محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، برای مذاکره با قطر در آستانه مسابقات جام جهانی فوتبال به دوحه رفته است، آرژانتین از مسئولان قطری خواست او را به دلیل نقشی که در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس داشته، دستگیر کرده و برای محاکمه به آرژانتین مسترد کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تقاضای آرژانتین، با تکیه به درخواست پلیس بین‌الملل برای بازداشت محسن رضایی در هر جای جهان، از سوی وزارت خارجه آرژانتین برای مسئولان قطر ارسال شده است.

پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌ای در مورد سفر محسن رضایی به قطر، دادستانی آرژانتین از وزارت خارجه دولت بوئنوس آیرس خواسته بود از همه اهرم‌های دیپلماتیک برای تحویل گرفتن محسن رضایی جهت آوردن او به پای میز محاکمه در آرژانتین استفاده کند.

۹ ماه پیش نیز زمانی که محسن رضایی برای شرکت در آیین تحلیف دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، به پایتخت آن کشور رفت، آرژانتین درخواست استرداد او را عنوان کرد.

اما نیکاراگوئه که مناسبات بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد و متحد تهران است، به آن خواست دولت بوئنوس آیرس بی‌اعتنایی کرد.

محسن رضایی فعلاً برنامه عادی دیدارش از دوحه را دنبال می‌کند و روز سه‌شنبه ۲۶ مهر با وزیر صنعت و تجارت قطر به گفت‌وگو نشست. یک نمایشگاه ایرانی نیز با حضور او از روز ۲۵ مهر در قطر گشایش یافته است.

آرژانتین تابستان سال ۱۴۰۰ زمانی که ابراهیم رئیسی محسن رضایی را به عنوان معاون اقتصادی و احمد وحیدی را در مقام وزیر کشور دولت خود معرفی کرد، شدیداً از ایران انتقاد کرد. در آن زمان دولت آلبرتو فرناندز انتصاب رضایی و وحیدی را توهین به عدالت و یاد قربانیان در «یک حمله وحشیانه» نامیده بود.

در انفجار ساختمان مرکزی یهودیان آرژانتین در رویداد ۲۸ سال پیش، ۸۵ تن کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند و ساختمان موسوم به «آمیا» به تلی از خاک مبدل شد.

در زمان آن بمب‌گذاری محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران و احمد وحیدی فرمانده نیروی قدس سپاه بودند.

شمار دیگری از مقامات وقت ایران نیز به دخالت در آن کشتار متهم هستند؛ امری که جمهوری اسلامی ایران تا به امروز قاطعانه آن را رد کرده و با ابراز نظرات ضد و نقیض، گاهی بمب‌گذاری را نتیجه مسائل داخلی آرژانتین و گاهی نیز اقدام خود اسرائیل برای لطمه زدن به ایران، عنوان می‌کند.

پیگیری نه چندان موفق آرژانتین در پرونده بمب‌گذاری، در حالی که هنوز نتایج قطعی ندارد، در مسائل صحنه سیاست داخلی این کشور تا به امروز تاثیرات عمیقی بر جای می‌گذارد.

جامعه ۳۰۰ هزار نفری یهودیان آرژانتین که از عدم موفقیت دولت‌های این کشور شدیدا ناخشنود است، از راه‌های مختلف در صدد کشاندن عوامل بمب‌گذاری به پای میز محاکمه است.

در تازه‌ترین مورد از این کوشش‌ها، شکایات جامعه یهودیان آرژانتین باعث توقف چند ماهه خلبانان و خدمه ایرانی در یک هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین شد. آخرین افراد از تیم خدمه ایرانی تنها هفته گذشته اجازه خروج از آرژانتین را یافتند.

XS
SM
MD
LG