لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

جو بایدن وعده داد که یک زن را به عنوان معاون خود برمی‌گزیند


بحران کرونا؛ جو بایدن و برنی سندرز به جای دست دادن، بازوهای خود را به یکدیگر زدند.
بحران کرونا؛ جو بایدن و برنی سندرز به جای دست دادن، بازوهای خود را به یکدیگر زدند.

جو بایدن یکی از دو نامزد اصلی در انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها برای رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا، در مناظره‌ای تلویزیونی با رقیب خود، برنی سندرز، وعده داد اگر نامزد نهایی حزب در این انتخابات شود، یک زن را به عنوان معاون خود برمی‌گزیند.

معاون سابق رئیس‌جمهوری ایالات متحده شامگاه یکشنبه ۲۵ اسفند اظهار داشت: «اگر من رئیس‌جمهور شوم، کابینه و دولتم متناسب با کشور خواهد بود. برخی از زنان صلاحیت این را دارند که فردا رئیس‌جمهور شوند. من یک زن را به عنوان معاون خودم انتخاب می‌کنم».

برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در آمریکا، شش زن از حزب دمکرات خود را نامزد کرده بودند که تاکنون پنج نفر آنها از ادامه راه انصراف داده‌اند، سناتور الیزابت وارن، سناتور ایمی کلوبوچار، سناتور کامالا هریس، ماریان ویلیامسون و سناتور کرستن جیلیبرند.

تنها تولسی گبارد، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، در رقابت‌ها باقی مانده است که بختی برای پیروزی ندارد و در نظرسنجی‌های ملی نیز نتوانست که پنج درصد حد نصاب برای حضور در مناظره یکشنبه شب را کسب کند.

سندر نیز در این مناظره گفت که «احتمالا» یک زن را به عنوان معاون خود بر می‌گزیند، اما وعده او به محکمی وعده بایدن نبود.

سناتور سندرز اظهار داشت: «احتمالا این کار را بکنم. برای من صرفا مسئله این نیست که یک زن را انتخاب کنم، بلکه باید مطمئن شوم که او یک زن پیشرو است و زنان پیشرویی هم اینجا هستند. بنابراین خواسته اساسی من این است که در این مسیر حرکت کنم».

نامزدهای نهایی دو حزب عمده آمریکا تاکنون دو بار زنان را به عنوان معاون خود در رقابت‌های ریاست‌جمهوری برگزیده‌اند که اولین آنها به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد که نامزد دمکرات‌ها، جرالدینه فرارو را انتخاب کرد. دومین بار هم جان مک کین، نامزد جمهوریخواهان، در سال ۲۰۰۸ سارا پیلین را برگزید. هر دو آنها هم در نهایت شکست خوردند.

اما یکی از محورهای مناظره یکشنبه شب دو نامزد دمکرات چنان که انتظار می‌رفت بحران کرونا و شیوه‌های مهار آن بود که هر دو تلاش کردند برنامه‌های خود را متمایز از برنامه‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نشان دهند. این تلاش حتی از همان آغاز برنامه نمایان شد، وقتی که جو بایدن و برنی سندرز به جای دست دادن، بازوهای خود را به یکدیگر زدند.

جو بایدن در این مناظره تاکید کرد که اگر او رئیس‌جمهور بود از اختیاراتش برای مهار ویروس کرونا استفاده بیشتری می‌کرد و ارتش آمریکا را به کار می‌گرفت.

برنی سندرز هم با اشاره به این بحران به انتقاد از نظام بهداشت و درمان آمریکا پرداخت و بار دیگر از طرح «بیمه رایگان برای همه» دفاع کرد. در برابر این مسئله، آقای بایدن گفت که اگر بیمه رایگان همگانی می‌توانست مانع گسترش ویروس کرونا شود، امروز ایتالیا چنین شرایطی نداشت که کل کشور قرنطینه باشد.

پیروزی‌های آقای بایدن طی هفته‌های اخیر در بسیاری از ایالت‌ها گویای آن است که رای‌دهندگان دمکرات بیشتر به طرح‌ها و برنامه‌های او اعتماد کرده‌اند تا آقای سندرز.

سناتور سندرز رقابت‌های داخلی دمکرات‌ها را خوب شروع کرد و در ایالت‌هایی مانند نیوهمپشایر و نوادا پیروز شد، اما در نهایت جو بایدن با کناره‌گیری نامزدهای میانه‌روی حزب توانست برنده رقابت در بسیاری از ایالت‌های دیگر از جمله تگزاس، ماساچوست و میشیگان باشد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و ان‌پی‌آر؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG